لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۹

نی: خشونت علیه خبرنگاران در زمان حکومت وحدت ملی نسبت به گذشته بیشتر شده‎است


یافته‎های گزارش تازه نی یا اداره حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان نشان می‎دهد که خشونت علیه خبرنگاران در زمان حکومت وحدت ملی در مقایسه با گذشته بیشتر شده‎است.

درین گزارش آمده‎است که در ۱۳ سال حکومت حامد کرزی ۶۱۰ قضیه خشونت علیه خبرنگاران و در ۳ سال حکومت وحدت ملی ۶۲۰ قضیه خشونت علیه خبرنگاران صورت گرفته‎است.

مجیب خلوتگر رئیس این اداره روز دوشنبه با نشر یافته‎های این گزارش گفت با این ارقام مشخص می‎شود که موارد خشونت علیه خبرنگاران به گونه چشمگیری افزایش یافته‎است.

خلوتگر: شاهد یک افزایش ۴۳۱ درصدی بر مبنای هر سال در تعداد خشونت‎ها هستیم.
خلوتگر: شاهد یک افزایش ۴۳۱ درصدی بر مبنای هر سال در تعداد خشونت‎ها هستیم.

او افزود:

"به اساس یافته‎ها، ما شاهد یک افزایش ۴۳۱ درصدی بر مبنای هر سال در تعداد خشونت‎ها هستیم در حکومت وحدت ملی متاسفانه سانسور نه تنها که موارد امنیتی را دارد بلکه بیشتر هم شده‎است این موارد فشار و تهدیدات حکومت تهدید مقامات بر زندانی کردن افراد باعث بوجود آمدن خود سانسوری و افزایش سانسور شده‎است."

مسئولین اداره نی می‎گویند که این گزارش تحقیقی از سال ۱۳۸۰ خورشیدی در بخش‎های مختلف افغانستان انجام شده‎است.

درین گزارش نی، عاملین خشونت علیه خبرنگاران طالبان مسلح، مقامات حکومتی و افراد مسلح غیر مسئول دانسته شده‎اند.

یافته‎های این گزارش همچنان نشان می‎دهد که در زمان حکومت وحدت ملی بیش از صد رسانه به دلیل مشکلات مالی یا هم از سوی دولت مسدود شده‎اند.

این در حالیست که قبل از این اداره حمایت از ژورنالیستان در نیویارک "Committee to Protect Journalists" افغانستان را شامل ۲۰ کشور خونین در خصوص خبرنگاران ساخته‎است.

اما ریاست جمهور افغانستان این گزارش نی را بی اساس خوانده می‎گوید که این گزارش از معیارهای لازم برخوردار نیست.

مرتضوی: آنچه را که نی به حیث گزارش نشر کرده از معیارهای لازم برخوردار نیست.
مرتضوی: آنچه را که نی به حیث گزارش نشر کرده از معیارهای لازم برخوردار نیست.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور در مورد می‎گوید:

"آنچه را که نی به حیث گزارش نشر کرده‎است از استندرد و معیارهای لازم برخوردار نیست در بحث مقایسه از لحاظ امنیتی ما در شرایط متفاوت نسبت به دوره حکومت قبل قرار داریم اقدامات عملی که هم در بخش دسترسی به اطلاعات و هم در بخش امنیت خبرنگاران و هم در بخش بررسی قضایای خشونت علیه خبرنگاران در سه سال گذشته صورت گرفته در ۱۴ سال اقدامی نشده بود."

توشیح قانون دسترسی به اطلاعات، حکم ویژه رئیس جمهور محمد اشرف غنی در مورد ارائه اطلاعات به خبرنگاران و برخی اقدامات دیگر در مورد رسانه‎ها از کارهای حکومت وحدت ملی در خصوص رسانه‎ها خوانده می‎شود.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG