لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۶

کمیته مصونیت خبرنگاران: ظرف ۶ ماه ۷۳ قضیه خشونت علیه خبرنگاران ثبت شده‌اند


کمیته مصونیت خبرنگاران می‌گوید که خشونت علیه خبرنگاران در شش ماه نخست سال‌ جاری، به بلندترین سطح‌اش در ۱۶ سال گذشته رسیده‌است.

نجیب شریفی رئیس این کمیته روز سه شنبه در کابل حین شریک ساختن گزارش شش ماهه کمیته مصونیت خبرنگاران گفت که آنان در این مدت برعلاوه کشته و زخمی شدن، ۷۳ قضیه مختلف خشونت علیه خبرنگاران را ثبت کرده‌اند.

وی گفت:

"در این مدت برعلاوه ده مورد کشته، ۱۲ مورد زخمی، ۱۹ مورد لت‌وکوب ۱۸ مورد توهین و بدرفتاری ۵ مورد بازداشت ۶ مورد تهدید و ۳ مورد اخراج توهین‌آمیز وجود داشته است."

نجیب شریفی رئیس کمیته مصونیت خبرنگاران
نجیب شریفی رئیس کمیته مصونیت خبرنگاران

آقای شریفی افزود که در قضایای خشونت علیه خبرنگاران در قدم نخست نیروهای امنیتی حکومت، در قدم دوم اعضای طالبان مسلح و گروه داعش و در قدم سوم برخی از نماینده‌های پارلمان، اعضای شورای ولایتی، والی‌ها، زورمندان و افراد ناشناس دخیل اند.

وی همچنان گفت که موارد خشونت علیه خبرنگاران در زون شرق و زون مرکزی که ولایت‌های شمالی را نیز در بر می‌گیرد، بیشتر بوده‌است.

این در حالیست که بد‌ترین مورد خشونت با خبرنگاران حدود دو ماه قبل در اثر حمله داعش بر رادیو تلویزیون ملی ولایت ننگرهار اتفاق افتاد که در آن چند تن از خبرنگاران کشته و زخمی شدند.

از سوی هم برخی از خبرنگاران رقم ارائه شدۀ خشونت علیه خبرنگاران توسط کمیته مصونیت خبرنگاران را نگران کننده عنوان کرده می‌گویند که خشونت با ژورنالیستان بیشتر از ارقامی است که ارائه می‌شود.

دو تن از آنان در مورد گفتند:

"حبیب وقار هستم خبرنگار رادیو کلید، زمانی‌که کمیته مصونیت گزارش می‌دهد خود این‌ها هم نمی‌توانند، اما مکمل خشونت‌های صورت گرفته با خبرنگاران را جمع‌آوری کنند."

"نجیبه زمان خبرنگار رادیو شیبه هستم، به نظر من خشونت با خبرنگاران بیشتر از ارقام است که این‌ها ارائه کردند، به خصوص در ولایاتی که نا امن است خشونت علیه خبرنگاران زیاد است."

در گزارش شش ماهۀ کمیته مصونیت خبرنگارن آمده‌است که اکثر رسانه‌ها به امنیت و حفاظت خبرنگاران‌شان توجه نمی‌کنند و بر اساس این گزارش هنوز هم برخی خبرنگاران در رسانه‌ها با مشکلات مواجه اند.

این گزارش همچنان نشان می‌دهد که حکومت افغانستان یک سیستم منظم و معیاری برای جمع‌آوری اطلاعات نداشته و در زمینۀ شریک ساختن معلومات به اسرع وقت، به خبرنگاران کوتاه آمده‌است.

گزارش: آرزو غیاثی

مرتبط

XS
SM
MD
LG