لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۳

باشنده‌های کندز بسته شدن دفتر صلیب سرخ درین ولایت را ضایعه بزرگ می‌خوانند


مسدود شدن دفتر ساحوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در کندز، باشنده‎گان این ولایت را نگران ساخته‎است.

شماری از باشنده‎گان کندز مسدود شدن دفتر کمیته صلیب سرخ را درین ولایت یک ضایعۀ بزرگ دانسته و از حکومت مرکزی می‌خواهند که در راستای تأمین دفاتر و کارمندان این سازمان گام‌های جدی بردارد، تا این نهاد بین‌المللی دوباره فعالیت خود را در کندز آغاز کند و به مشکلات مردم رسیده‎گی کند.

رفیع‌الله هدایت یک تن از فعالان مدنی این ولایت می‌گوید که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ یک سازمان بی‌بدیل است و دیگر ارگان‌های غیر دولتی فعالیت‌های این نهاد را به پیش بُرده نمی‌توانند.

آقای هدایت بیان نمود که مسدود شدن دفتر صلیب سرخ بر زنده‎گی خانواده‌های بی‌جا شده و بی‌بضاعت تأثیر منفی می‌گذارد.

کمک های صلیب سرخ در افغانستان
کمک های صلیب سرخ در افغانستان

او افزود:

"در شرایط کنونی متوقف شدن فعالیت‌های صلیب سرخ در کندز در برابر مردم یک ضایعۀ بزرگ است و من به این نظر هستم که دولت باید در تأمین امنیت دفاتر و کارمندان این کمیته گام‌های جدی بردارد."

از سوی هم سید جمال‌الدین فروتن یک تنِ از باشنده‎گان کندز به رادیو آزادی گفت که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در این ولایت با آسیب دیده‎گان جنگ و افراد نیازمند کمک‌های غذایی و غیر غذایی می‌کرد و همچنین در مناطق دور دست برای مردم چاه‌های آب آشامیدنی حفر می‌کرد.

آقای فروتن، مسدود شدن این دفتر را یک ضایعۀ بزرگ می‌خواند.

او افزود:

"این جای تأسف است که کمیته بین‌المللی صلیب سُرخ فعالیت خود را در کندز متوقف می‌کند. از دولت و از مسئولان این نهاد می‌خواهم که مشکلات مردم کندز را مدنظر بگیرند و دفتر خود را دوباره در کندز باز کنند."

در همین حال نصرت‌الله ۳۵ ساله که مدت دو سال می‌شود از ولسوالی چهاردره کندز از اثر جنگ بی‌جا شده‎است و هم‌اکنون در شهر کندز زنده‎گی می‌کند، خبر مسدود شدن دفتر صلیب سُرخ وی را مأیوس ساخته‎است.

وی افزود:

"دفتر صلیب سرخ یک دفتر خوب بود و با ما کمک زیاد می‌کرد. برای ما آرد، روغن، چای، بوره و دیگر مواد کمک می‌کرد. اگر این دفتر در کندز بند شود ما با مشکلات فراوان سردچار می‌شویم."

باشنده‎گان کندز در حالی از مسدود شدن دفتر صلیب سرخ درین ولایت ابراز نگرانی می‌کنند که به روز دوشنبه رئیس این کمیته در کابل در یک نشست خبری به رسانه‌ها گفته بود که این نهاد به علت نا امنی در ولایت‌های کندز و فاریاب دفاترش را مسدود می‌سازد و در دیگر ولایت‌های کشور نیز سطح فعالیت خود را کاهش می‌دهد.

صلیب سرخ در افغانستان
صلیب سرخ در افغانستان

از جانب دیگر جنرالله عبدالحمید حمیدی قوماندان امنیه کندز امروز سه شنبه به رسانه‌ها گفت که دفتر صلیب سرخ به علت موجودیت نا امنی نه، بلکه به دلیل کاهش در پرسونل این کمیته، دفترش را در ولایت کندز مسدود ساخته‎است.

وی افزود:

"در قسمت تأمین امنیت این‌ها گرچه چهار ماه قبل که به ما مراجعه کرده ما وعده همکاری صد درصد را برای‌شان دادیم و آن‌ها مطمئن شدن و مطمئن بودند که فعالیت خود را در کندز آغاز کردند و از لحاظ امنیتی کدام مشکلی وجود ندارد."

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در حالی از مسدود شدن مرکزش در کندز خبر می‌دهد که در ماه دسمبر ۲۰۱۶ یک کارمند خارجی این دفتر در مسیر شاهراه کندز-علی‌آباد ربوده شده بود، اما پس از چهار هفته دوباره رها گردید و همچنین در ماه سپتمبر ۲۰۱۷ نیز یک تن از کارمندان اناث این کمیته در مرکز ارتوپیدی مرازشریف از سوی یک شخص مریض کشته شد.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از ۳۰ سال به این‌سو در افغانستان فعالیت دارد.

بر اساس معلومات کمیته صلیب سرخ در افغانستان کمک به اسیران جنگی، عرضه خدمات توان بخشی به معلولین، ارائه خدمات صحی به قربانیان جنگ، توزیع مواد غذایی و غیر غذایی به خانواده‌های نیازمند، کمک به بی‌جا شده‎گان داخلی و در بخش خدمات آب‏رسانی فعالیت دارد.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG