لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۹

ناروی از حکومت افغانستان می‎خواهد تا عاملان خشونت علیه دختران مجازات شوند


از روز جهانی دختر در افغانستان در حالی بزرگداشت می‎شود که به‌گفته سفیر ناروی درین کشور دختران افغان با دشواری‎های زیادی روبه‌رو استند.

سفیر ناروی در افغانستان از حکومت می‎خواهد تا عاملان خشونت در برابر دختران را مجازات و در بخش آموزش دختران بیشتر سرمایه‌گذاری کند.

وی که روز چهارشنبه در مراسم بزرگداشت از روز جهانی دختر در کابل سخن می‎زد گفت که در برخی موارد در افغانستان حتی دختران از ۷ تا ده سال مجبور به ازدواج شده‎اند و به آموزش آنان توجه چندانی نشده‎است.

ماری سِکَر به ازدواج دادن پیش از وقت، بد دادن دختران، تبعیض جنسیتی و بی‌بهره ماندن دختران را از آموزش نگران کننده خواند.

وی از حکومت می‎خواهد تا با ایجاد برنامه‎های مؤثر به‌خاطر بهبود زنده‎گی زنان و دختران در افغانستان به فرهنگ ازدواج‎های زیر سن و محروم بودن از رفتن به مکاتب پایان بخشد.

ماری سکر سفیر ناروی در افغانستان
ماری سکر سفیر ناروی در افغانستان

او افزود:

"چالش‎ها را باید دریابیم که در برابر دختران افغان قرار دارند، به خصوص دخترانی که در دور دست‎ها زنده‎گی می‎کنند و با این چالش‎ها می‎سازند، برای این‎که از دختران حفاظت کنیم، باید عاملان خشونت در برابر آنان به محاکمه کشانیده شده و محکوم شوند، ازدواج‎های زیر سن باید متوقف گردند، ما دیده‎ایم که در افغانستان ۳۳۰ مورد ازدواج‎ها در سنین ۱۱ سال دختران صورت گرفته‎است، حتی تا ۷ سال و ده سال دختران به شوهر داده شده‎اند."

یازدهم اکتوبر از طرف سازمان ملل‌متحد به عنوان روز جهانی دختران نامیده شده‎است و این دومین سالیست که در افغانستان از این روز بزرگداشت می‎شود.

روز جهانی دختر خرد سال امسال در افغانستان زیر نام "روز جهانی دختر، آماده برای یادگیری، آماده برای زنده‎گی" بزرگداشت شد.

این روز از بهر آن به نام دختران نامیده می‎شود که جهانیان به شرایط سخت و کمبودهای اجتماعی دختران توجه کنند.

با این همه، بهبود شرایط زنده‎گی برای دختران و زنان جوان از طریق بالا بردن سطح آموزش، مبارزه با ازدواج‎های اجباری، تساوی حقوق، تطبیق قوانین علیه تبعیض جنسیتی و عدم پذیرش هر نوع خشونت در برابر زنان از پیشنهادهای اند که سفیر ناروی به حکومت افغانستان دارد.

درین میان مقامات وزارت امور زنان می‌گویند، معلومات آنان نشان می‌دهد که دختران در ولایات با ده‌ها مشکل روبه‌رو استند.

سپوژمی وردک
سپوژمی وردک

سپوژمی وردک معین این وزارت با تائید این چالش‌ها می‌گوید، استراتژی‌ها و برنامه‌های را برای بلند بردن قابلیت‌های دختران روی دست دارند.

وی افزود:

"پالیسی تداوم تحصیل دختران که ابتکار ما است، تطبیق پلان منع ازدواج‌های زیر سن که یک پلان ملی است، جداً در تطبیق آن سهم داریم. ارتقای ظرفیت دختران که برای آن پلان و استراتژی‌های داریم."

از سوی دیگر محروم ماندن دختران از آموزش نگرانی دیگری است که وزارت وزارت معارف به آن اشاره می‌کند.

ابراهیم شینواری معین این وزارت می‌گوید از هر سه کودکی که از رفتن به مکاتب محروم اند دو تن‌شان دختران هستند.

در عین حال فیروزه ارزگانی آمر جندر معاونیت دوم ریاست اجرائیه می‌گوید که به حقوق دخترانی باید توجه شود که قربانی خشونت‌ها استند و با شرایط دردناکی زنده‌گی روبه‌رو هستند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG