لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۶

ملل متحد: بیشترین کودکان قربانی جنگ در سال گذشته از افغانستان اند


سازمان ملل متحد می‎گوید، بیشترین تعداد کودکانی‎که سال گذشته در اثر درگیری‎ها کشته و یا زخمی شدند از افغانستان اند.

سازمان ملل در گزارش تازه خود که تحت نام " کودکان و درگیری‎های مسلحانه" نشر شده نوشته‎است که تلفات کودکان در افغانستان سال گذشته (۲۰۱۶) به بیش از ۳۵۰۰ تن رسید.

انتونیو گوترش منشی عمومی سازمان ملل در این گزارش که روز پنجشنبه نشر شد گفت، بیش از ۸۰۰۰ کودک در اثر درگیری‎های مسلحانه سال گذشته در یمن، سوریه، کنگو و افغانستان کشته و زخمی شدند که به گفته او بیشترین ارقام آن که سه هزار ۵۱۲ کودک است، مربوط افغانستان می‎باشد.

در این گزارش به نقل از آقای گوترس از طرف‎های درگیر جنگ در این کشورها خواسته شده تا برای حفاظت کودکان بیشتر تلاش کنند.

مراسم بخاک سپاری یک ملکی افغان
مراسم بخاک سپاری یک ملکی افغان

در گزارش سازمان ملل آمده‎است که سال گذشته موارد نقض حقوق اطفال توسط گروه‎های افراطی طالبان، داعش، الشباب و بوکوحرام بیش از شش هزار و ۸۰۰ مورد بود.

استیفن دوجاریک سخنگوی سازمان ملل در یک اعلامیه گفته‎است که انتونیو گوترس نه تنها از کشته و زخمی شدن بیش از هشت هزار کودک بلکه از خشونت‎های جنسی علیه دختران و پسران زیر سن قانونی، حملات به مکاتب و شفاخانه‎ها نیز وحشت زده شده‎است.

ویرجنیا گامبا نماینده خاص سازمان ملل در بخش کودکان و درگیری‎های مسلحانه گفته‎است:

"یک کودک کشته می‎شود یا به عنوان سرباز استخدام میشود و یا این‎که بخاطر زخمی شدن از رفتن به مکتب باز می‎ماند این همه در اثر درگیری‎ها بوقوع می‎پیوندد."

گزارش تازه سازمان ملل نیرو های دولتی برخی از کشور ها و گروه های شورشی را بخاطر استخدام، کشتن، اختطاف، تجاوز جنسی، سوء استفاده جنسی و یا حملات بالای مکاتب و شفاخانه ها در لست سیاه که ضمیمه این گزارش است نیز شامل ساخته است.

در این گزارش یک لست دیگر از دولت ها و گروه های شورشی هم شامل است که بخاطری جلوگیری از تلفات کودکان تلاش‎های نهایی شان را انجام داده‎اند.

سال گذشته ائتلاف به رهبری عربستان سعودی بخاطر کشته شدن کودکان در جنگ‎های یمن در صدر لیست سیاه سازمان ملل قرار است که بعداً بخاطر فشارهای زیاد عربستان از آن لیست حذف شد اما امسال این ائتلاف در لیست شامل است که برای حفاظت کودکان تلاش کرده‎اند که این تلاش از سوی نهادهای حقوق بشر مورد استقبال قرار گرفته‎است.

XS
SM
MD
LG