لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۹

باشنده‌گان سرپل: حکومت باید ولسوالی کوهستانات را از تصرف طالبان آزاد کند


شماری از باشنده‌گان و فعالان مدنی ولسوالی کوهستانات سرپل از حکومت می‌خواهند تا این ولسوالی را از تصرف طالبان آزاد سازد.

به ‌گفته آنان مخالفین مسلح در ولسوالی کوهستانات سرپل سنگرهای قوی دارند و به جلب و جذب افراد می‌پردازند.

آنان روز پنجشنبه با راه اندازی یک نشست اعتراضیه در کابل از حکومت خواستند تا به‌خاطر آزاد سازی ولسوالی کوهستانات هر چه زودتر عملیات نظامی را راه اندازی کند.

جلال احمد یکی از اشتراک کننده‌گان این نشست، خواست‌های اعتراض کننده‌گان را چنین مطرح کرد.

مردم: کوهستانات دو سال می‌شود که تحت تصرف طالبان می‌باشد
مردم: کوهستانات دو سال می‌شود که تحت تصرف طالبان می‌باشد

او افزود:

"چرا امروز کوهستانات در تصرف دشمن است، آیا این ولسوالی جز خاک افغانستان نیست، آیا افغان‌ها در آنجا زنده‎گی نمی‌کنند. ما از حکومت مرکزی می‌خواهیم تا هر چه زودتر برای تصرف دوباره این ولسوالی از نزد مخالفین مسلح اقدام کند و عملیات را راه اندازی کند."

حدود دو سال پیش طالبان مسلح بالای ولسوالی کوهستانات سرپل حملات گروهی را انجام دادند که پس از مقاومت شدید نیروهای امنیتی افغان این ولسوالی در تصرف آنان قرار گرفت و تا حال طالبان در آنجا حاکمیت دارند.

محمد نصیر یکی از باشنده‌گان ولسوالی کوهستانات با اشاره به این موضوع به رادیو آزادی گفت که اکنون پروژه‌های انکشافی این ولسوالی متوقف بوده و دروازه‌های مکاتب نیز به‌روی متعلمین بسته‌است.

از سوی هم وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که پلان نظامی برای آزاد سازی تمامی مناطق تحت تصرف مخالفین مسلح به‌شمول ولسوالی کوهستانات تکمیل شده‌است.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که در آینده نزدیک عملیات نیروهای امنیتی در کوهستانات آغاز می‌شود.

دولت وزیری
دولت وزیری

او می‌گوید:

"وزارت دفاع پلان دارد تمامی مناطق، به‌شمول ولسوالی کوهستانات که در تصرف دشمن است را دوباره تصرف کند، پلان تکمیل شده و مطابق پلان عملیات آزاد سازی صورت می‌گیرد."

در سال جاری گزارش‌های متعددی از تحرکات مخالفان مسلح دولت در ولایت سرپل به نشر رسید حتی حسین مجاهد زاده یک عضو شورای ولایتی سرپل حدود یک ماه قبل به رادیو آزادی گفته بود که جنگجویان خارجی نیز در این ولایت فعالیت دارند.

از سوی هم اعتراض کننده‌گان در این نشست با نشر قطعنامه هشدار دادند که اگر عملیات نظامی برای تصرف دوباره ولسوالی کوهستانات ولایت سرپل تا ده روز دیگر آغاز نشود، آنان دست به تظاهرات گسترده خواهند زد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG