لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۹

ترمپ: عدم رفع نواقص در توافق‌نامه اتمی با ایران منجر به فسخ آن خواهد شد


رئیس جمهور امریکا ایران را یک "رژیم سرکش" خطاب کرد و تعهد کرد که فشار بر این‌کشور را افزایش می‌دهد.

دونالد ترمپ به روز جمعه در رابطه به پالیسی امریکا در مورد ایران سخنرانی کرد.

رئیس جمهور امریکا، خروج ایالات متحده را از توافق‌نامه اتمی میان ایران و قدرت‌های جهان اعلان نکرد.

دونالد ترمپ اما هشدار داد، اگر "نواقص جدی" در این توافق‌نامه رفع نشوند، امریکا از آن خارج خواهد شد.

دنالد ترمپ رئیس جمهور امریکا
دنالد ترمپ رئیس جمهور امریکا

آقای ترمپ افزود:

"در صورتی که قادر نباشیم تا با کانگرس و متحدین ما یک راه حل رادریابیم، این توافق‌نامه فسخ خواهد شد. این زیر بررسی دوامدار قرار دارد و اشتراک ما می‌تواند هر زمانی از سوی من به عنوان رئیس جمهور لغو شود."

رئیس جمهور امریکا توافق‌نامه اتمی را که در سال ۲۰۱۵ ایران و قدرت‌های جهان به آن دست یافتند یک بار دیگر بدترین توافق‌نامه یاد کرد و آن را معامله یک جانبه خواند.

آقای ترمپ پایبندی ایران را به این توافق‌نامه اتمی تأیید نکرد و گفت که از کانگرس خواهد خواست تا در مورد وارد کردن فشار بیشتر بالای تهران اقدام کند.

رئیس جمهور امریکا در این سخنرانی‌اش همچنان گفت که به وزارت خزاین امریکا صلاحیت می‌دهد تا تحریم‌های بیشتر را بالای سپاه پاسداران انقلاب ایران به خاطر حمایت‌اش از تروریزم وضع کند.

در همین حال این وزارت اعلان کرده‌است که سپاه پاسداران را شامل لیست تعزیرات ضد تروریزم نموده‌است.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران دقایق پس از سخنرانی رئیس جمهور ترمپ گفت که امریکا بر ضد یک توافق‌نامه بین‌المللی موقف اختیار می‌کند.

به گفته روحانی، این کار منجر به منزوی شدن واشنگتن خواهد شد.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران
حسن روحانی رئیس جمهور ایران

رئیس جمهور ایران در ادامه گفت:

" ما نسبت به برجام (توافق‌نامه اتمی) به عنوان یک معاهده چند جانبه و بین‌المللی تا زمانی‌که حقوق ما تأمین می‌شود، تا زمانی‌که منافع ما اقتضا می‌کند، تا زمانی‌که از منافع برجام برخورددار هستیم، در چهارچوب منافع ملی و مصالح ملی به بر جام احترام می‌کنیم. با آژانس بین‌المللی اتمی همکاری کردیم و در چهارچوب معاهدات بین‌المللی و برجام با آژانس همکاری خواهیم کرد. اما اگر طرف‌های ما بخواهند که تعهدات‌شان را زیر پا بگذارند بدانند که ایران لحظۀ درنگ نخواهد کرد و به آن‌ها پاسخ خواهد داد."

رئیس جمهور امریکا گفت، در حالیکه ایالات متحده به تعهداتش به اساس توافق‌نامه اتمی پایبند است اما به گفته دونالد ترمپ "رژیم ایران به دامن زدن مناقشه، دهشت و آشوب در شرق میانه و فراتر از آن ادامه می‌دهد.

آقای ترمپ در جریان کمپاین انتخاباتی و پس از آن که کار را به حیث رئیس جمهور ایالات متحده آغاز کرد پیوسته از توافق‌نامه اتمی میان ایران و قدرت‌های جهان انتقاد کرده و آن را بدترین توافق خوانده‌است.

XS
SM
MD
LG