لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۹

احمدزی: برخی ادارات قبل از حملات شورشیان به معلومات استخباراتی توجه نمی‌کنند


هیئت اداری ولسی جرگه افغانستان می‎گوید، پیش از وقوع حملات مخالفان مسلح معلومات در مورد آن از سوی امنیت ملی با نهادهای مربوط در میان گذاشته می‎شود.

معاون دوم ولسی جرگه می‎گوید، هرچند پیش از حملات مخالفان مسلح معلومات استخباراتی با نهادهای مختلف در میان گذاشته می‎شود اما با آن هم مخالفان مسلح موفق به انجام حملات خونین می‎شوند.

محمد نذیر احمدزی معاون دوم این جرگه روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت مشکل اساسی این است که مقامات امنیتی و دفاعی توجه جدی به جلوگیری از حوادث احتمالی ندارند.

احمدزی گفت عدم توجه برخی ادارات به معلومات ریاست امنیت ملی یک چالش جدی بوده و سبب می‎شود که مخالفان مسلح حملات شان را انجام دهند.

نیروهای افغان بعد از یک حمله طالبان مسلح در کابل
نیروهای افغان بعد از یک حمله طالبان مسلح در کابل

او افزود:

"مسئولین امنیتی گفتند که ما معلومات را شریک می‎سازیم چون وظیفه امنیت ملی همین است تا معلوماتی را که در مورد حمله مخالفین حاصل می‎کند با سکتور امنیتی مربوط در میان می‎گذارد از بسیاری حملات قبل از وقوع آن امنیت ملی خبر داده‎است اما بدبختانه که حمله انجام می‎شود و اکثر آن خنثی نیز شده‎است."

این در حالیست که در چند روز اخیر، شهر کابل و ولایات پکتیا، کندهار، غزنی و غور شاهد حملات خونین مخالفین مسلح دولت بوده که در نتیجه آن ده‎ها تن از نظامیان و افراد ملکی کشته و تعدادی هم زخمی شدند.

در تازه ترین مورد حمله انتحاری روز شنبه بالای موتر حامل محصلین و کارمندان پوهنتون نظامی مارشال فهیم در کابل صورت گرفت که به اساس گزارش وزارت دفاع، در این حمله ۱۵ تن کشته و ۴ تن دیگر زخم برداشتند.

به جز از حمله انتحاری بر مسجد امام زمان در منطقه دشت برچی کابل که مسئولیت آن را داعش بر عهده گرفت، مسئولیت سایر حملات انجام شده چند روز اخیر را طالبان مسلح پذیرفته‎اند.

اما مسئولیت حمله انتحاری در یک مسجد در ولایت غور را تا کنون هیچ گروهی بردوش نگرفته‎است.

تلاش نمودیم تا در مورد شریک شدن معلومات کشفی و استخباراتی از سوی امنیت ملی نظر وزارت داخله را نیز داشته باشیم اما موفق نشدیم.

اما یک منبع معتبر حکومتی که از گرفتن نامش خوداری کرد می‎گوید که قبل از انجام حملات از سوی مخالفان مسلح دولت معلومات در باره آن با نهادهای امنیتی و دفاعی در میان گذاشته می‎شود.

اما این سوال هنوز هم پاسخ نیافته که با وجود کسب معلومات در مورد حملات، مخالفان مسلح چگونه می‎توانند دست به حملات خونین بزنند؟

دولت وزیری
دولت وزیری

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع هرچند به این پرسش پاسخ روشن نمی‎دهد اما می‎گوید، این وزارت همه معلوماتی را در نظر می‎گیرد که از سوی نهادهای کشفی با آنان در میان گذاشته می‎شود:

"در این مورد من معلومات ندارم اگر این همه معلومات را آنان شریک سازند فکر نمی‎کنم که وزارت دفاع در مورد آن اقدام نکند اگر معلومات شریک ساخته شده باشد حتما در مورد آن اجرات هم شده‎است بیشتر از این معلومات ندارم."

یوسف زازی یکی از آگاهان امنیتی روی هماهنگی میان نهادهای امنیتی و دفاعی تاکید کرده می‎گوید که باید به معلومات کشفی و استخباراتی قبل از انجام حملات مخالفین مسلح توجه کامل صورت گیرد.

اما وزارت دفاع افغانستان می‎گوید که همه روزه میان وزارت‎های دفاع و داخله، امنیت ملی و اداره مستقل ارگان‎های محل نشست برگزار شده و طبق هدایت لوی درستتیز اجرات می‎شود.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG