لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۳

در اثر حمله انتحاری در نزدیک پوهنتون نظامی مارشال فهیم ۱۵ تن کشته شدند


مقامات وزارت دفاع افغانستان می‌گویند که موتر حامل منسوبین کورس‌های تعلیمی و تحصیلی پوهنتون نظامی مارشال محمد قسیم فهیم حوالی ساعت ۳:۳۰ دقیقۀ بعد از ظهر امروز "شنبه" هدف یک حمله انتحاری قرار گرفت.

جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت که در اثر این حمله انتحاری ۱۵ تن از منسوبین این پوهنتون کشته و چهار تن دیگر شان زخمی شده‌اند.

وی افزود:

" منسوبان کورس پوهنتون دفاعی توسط یک موتر نوع فلاینگ کوچ می‌خواهند به سوی خانه‌ های شان بروند که وقتی به روی سرک عمومی می‌آیند، یک انتحاری با موتر برخورد می‌کند و متأسفانۀ ۱۵ تن کشته می‌شوند و چهار تن دیگر هم زخمی."

مسئولیت این حمله را تا هنوز کدام گروهی به عهده نگرفته است.

این در حالیست که حمله بر قوماندانی امنیه پکتیا، قرارگاه نظامی در کندهار، ساختمان ولسوالی اندر غزنی و حمله مخالفان مسلح بر مسجد امام زمان در غرب شهر کابل و یک مسجد در ولسوالی دو لینه ولایت غور از حملات خونین اخیر بوده که در آن‌ها ده‌ها نظامی و افراد ملکی کشته و زخمی شدند.

افزایش حملات اخیر مخالفان مسلح در کابل و شماری از ولایات سبب شد تا مقامات امنیتی و دفاعی افغانستان به ولسی جرگه فراخوانده شوند.

اعضای این جرگه نسبت به بدتر شدن اوضاع امنیتی در کشور عکس‌العمل شدید نشان دادند و گفتند که این وضعیت برای‌شان پذیرفتنی نیست.

در همین حال فدریشن جامعه مدنی افغانستان و شبکه فعالان جوان برای اصلاح و تغییر روز شنبه در نشست‌های جداگانه خبری در کابل تأکید کردند که مردم دیگر تحمل کشتار‌های جمعی را ندارند و حکومت باید به جای محکوم کردن حملات اقدامات عملی را روی دست گیرد.

صدیق منصور انصاری رئیس فدریشن جامعه مدنی می‌گوید، پیش از این‌که حوادث امنیتی بیشتر گسترش یابد باید مردم و نهاد‌های سیاسی و مدنی بر اساس میکانیزم منظم و سیستماتیک دست به کار شوند.

وی افزود:

"حکومت زیر نام وحدت ملی تحت مدیریت دشمنان بیرونی خود قرار دارد، حکومت در دفاع از کشور و مردم ناکام است و از قلعه‌های جنگی‌اش تماشاگر خونریزی‌های مردم است."

ریاست جمهوری افغانستان در جواب به این انتقاد‌ها می‌گوید، در مقایسه با دو سال گذشته حکومت افغانستان حالا در موقف خوبی قرار دارد و نظامیان افغان در میدان‌های جنگ توانسته اند مخالفان مسلح دولت را شکست دهند.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری به رادیو آزادی گفت، حکومت برای جلوگیری از حمله‌های مخالفان مسلح دولت، تدابیری را اتخاذ کرده‌است.

وی گفت:

"ما در برابر یک جنگ تحمیلی قرار داریم، ۲۰ گروه تروریستی در کشور می‎جنگند، در برخی نقاط یک وضعیت صد درصد نورمال و عادی نیست، ولی دشمن در هیچ نقطه توانایی تصرف و حفظ اراضی را ندارد، صرف برخی مساجد و مردم ملکی را هدف قرار می‌دهد که در این قسمت حکومت تدابیر لازم را دارد."

اما انتقاد نهاد‌های مدنی این است که حکومت و جامعه جهانی چرا نمی‌توانند تا جلو حمله‌های مخالفان مسلح دولت را بگیرند.

ریاست جمهوری می‌گوید، برخی کشور‌های منطقه و گروه‌های مختلف منفعت خود را در جنگ می‌بینند و نیرو‌های امنیتی افغان همه روزه برای حفاظت از تمامیت ارضی این کشور قربانی می‌دهند.

  • معلومات قبلی

حوالی ساعت ۳:۳۰ دقیقه بعد از چاشت امروز یک انفجار در ساحه حوزه پنجم امنیتی شهر کابل نزدیک پوهنتون نظامی مارشال محمد قسیم فهیم رخ داده‌است.

یک منبع وزارت داخله افغانستان که خواست نامش گرفته نشود در صحبت با رادیو آزادی وقوع این انفجار را تأیید کرد اما در مورد نوعیت و تلفات برخاسته از آن معلومات نداد.

به نقل از شاهدان عینی در محل رویداد گفته شده که این انفجار تلفات هم در قبال داشته است.

معلومات بیشتر در مورد بعداً ارائه می‌گردد.

XS
SM
MD
LG