لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۹

قرار است بندر «گوادر» پل عمده دهلیز تجارتی چین و پاکستان شود


بندر دور افتاده و عقب مانده گوادر پاکستان در یک نظر اول، یک نقطه خیلی مهم برای یک پروژه خیلی بزرگ انکشافی چین به نظر نمی‎رسد که هدف آن، ایجاد راه ابریشم قرن ۲۱ است.

گوادر که دروازه طوفان معنی می‎دهد، محاط با بحیره عرب در کنجی از پاکستان موقعیت دارد و به حیث مرکز بعدی اهمیت استراتژیک پاکستان در نزدیکی تنگه هرمز دیده می‎شود.

قرار است این بندر در یک پروژه ۵۴ میلیارد دالری، پل عمده دهلیز تجارتی چین و پاکستان شود که در سال ۲۰۱۳ آغاز شد و چین را از طریق پاکستان با بحر هند وصل می‎کند.

بندر گوادر در نقشه
بندر گوادر در نقشه

این دهلیز یکی از بزرگترین دهلیزهای پروژه بیجنگ در تلاش‎های مسمی به ایجاد "یک کمربند یک راه است" که این شبکه از راه‎های زمینی و بحری ۶۵ کشور جهان را با هم وصل می‎کند.

هدف این ابتکار چین، وصل کردن کشورها از آسیا گرفته تا افریقا و اروپا، از طریق چندین شبکه از بنادر، راه‎ها و پارک‎های صنعتی است.

ولی گفته می‎شود شراکت پاکستان، کشوری‎که با نهادهای ضعیف، فساد وسیع و حضور شورشیان در بعضی مناطق آن که پروژه دهلیز تجارتی چین-پاکستان از آن می‎گذرد، تاحدی پر چالش است.

دوستین خان جمال‌الدین رئیس بندر گوادر به خبرنگاران گفته‎است:

"این بندر پاکستان را کمک خواهد کرد با کشورهای همسایه متصل گردد، تمام پاکستان از فواید آن مستفید خواهد شد، ولی اولین بهره برداران آن مردم همین محل خواهند بود."

موضوع تقسیم مفاد اقتصادی بندر گوادر در بلوچستان غنی از منابع، ولی یکی از ایالت‎های خیلی فقیر و نا امن پاکستان موضوع خیلی حساس است.

جای‎که جدایی طلبان در آن از دهه‎ها به این‌سو برای استقلال جنگیده‎اند.

از آغاز پروژه گوادر به این طرف، تندروان زیربناهای مربوط به همین دهلیز تجارتی چین-پاکستان را تخریب نموده و کارگران چینایی را هدف قرار داده‎اند.

گوادر
گوادر

جمال‌الدین رئیس بندر گوادر می‎گوید:

"ما جسارت چینایی‎ها را ستایش می‎کنیم، ولی گوادر از چین نیست."

او می‎گوید چینایی‎ها زمانی به گوادر آمدند که هیچکس بالای آن اعتماد نمی‎کرد و حاضر به دیدن از آن نبود.

چین از سال‎ها به این‎طرف چشمی به گوادر داشته‎است.

بیجنگ قبل از سال ۲۰۰۷ به این منطقه آمد و پروژه‎های کوچک را آغاز کرد و آن را به یک گروه سنگاپوری سپرد، ولی نا امنی‎های منطقه باعث شد که سنگاپور از آن پا کشیده دوباره آن را به چینایی‎ها بدهد.

این دهلیز تجارتی در منطقه هم زیاد محبوب نیست.

هند ملاحظاتی را که در بخش گذشتن همین دهلیز تجارتی از کشمیر دارد پنهان نه نگهداشته‎است.

جیمز متیس وزیر دفاع امریکا در آغاز همین ماه نگرانی‎های را در مورد ابراز داشت که همین نگرانی‎ها منتج به خشم پاکستان شد که گفت، واشنگنن تلاش دارد به نفع هند جلو چین را بگیرد.

دگروال کمال ازفر قوماندان فرقه ۴۴۰ که مسئولیت تأمین امنیت دهلیز تجارتی چین-پاکستان را به عهده دارد می‎گوید:

"به غیر از نگرانی‎های دیپلوماتیک نگرانی‎های امنیتی نیز در رابطه با گوادر موجود اند."

او گفت قوه‎های متخاصم در تلاش تخریب دهلیز پاکستان-چین اند.

اشاره وی به این اتهامات است که گویا هند از شورشیانی مخالف این پروژه حمایت می‎کند.

گزارش‎ها در مورد اهمیت استراتژیک بندر گوادر و مشکلات سیاسی مرتبط با آن، در حالی منتشر شده‎اند که رکس تیلرسن وزیر خارجه امریکا همین حالا در هند است و گفته می‎شود در دیدارهایش با رهبران هند، روی نگرانی‎های موجود واشنگتن و دهلی جدید از نفوذ روز افزون چین در منطقه، صحبت شود.

XS
SM
MD
LG