لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۶

فامیل‌های بیجا شده از دشت لیلی نیازمند کمک‌‎های عاجل اند


بیجا شده‌ها از دشت لیلی
بیجا شده‌ها از دشت لیلی

افزایش جنگ بین طالبان و جنگجویان داعش سبب کوچ اجباری مالداران دشت لیلی جوزجان گردیده‌است.

صدها خانواده بیجا شده از ساحات مختلف دشت لیلی چون بزغاله خور، آقچه گی‌ها، زمرت سای، ترکمن قدوق، پشمکلی و باشی کودبه به شهر شبرغان رسیده و در وضعیت بد، با کمترین امکانات زندگی بسر می‌برند.

خیر محمد یکتن از این بیجا شده‌ها که خود را باشنده خیر آباد دشت لیلی مربوط به ولسوالی دولت آباد فاریاب معرفی می‌کند، می‌گوید که آن‌ها بنابر تداوم درگیری‌ها بین طالبان و جنگجویان داعش بیجا شده و با نرسیدن کمک ممکن کودکان شان با امراض گوناگون دچار شوند.

خیر محمد گفت:

"از این که ما مردم گنهکار هستیم به این دلیل دولت می‌آید ما را می‌زند، طالب می آید ما را می‌زند و داعش هم ما را می‌زند، ما به کجا برویم. زندگی ما در خطر بود و در یک روز ۱۲نفر از ما مردم کشته شد. پس چه کنیم."

کشمیر خان یکتن دیگر از بیجا شده‌های دشت لیلی نیز می‌گوید که در جریان یک هفته همۀ مالداران از دشت لیلی کوچ کردند و تمام مناطق دشت لیلی را طالبان و داعش گرفته اند.

شماری از بیجا شده‌های داخلی دشت لیلی
شماری از بیجا شده‌های داخلی دشت لیلی

وی گفت کوچی‌ها و مالداران دشت لیلی تمام مال و مواشی شان را رها کرده تنها فامیل‌های شان را نجات داده‌اند.

وی گفت:

"در اینجا که آمدیم از امکانات دست داشته خود در یک میدانی خیمه زدیم. تا به حال نه دولت و نه هم کدام مؤسسه هیچ‌کس برای ما کمک نکرده‌است."

در همین حال سید طالب سادات رئیس امور مهاجرین و عودت کننده‌های جوزجان با تأیید مشکلات این بیجا شده‌های مالدار از سروی و توزیع یک مقدار مواد کمکی خبر می‌دهد اما می‌گوید که این کمک‌ها بسنده نبوده و از مؤسسات کمک رسان می‌خواهد تا هر چه عاجل به کمک‌های بیشتر شان بشتابند.

رئیس امور مهاجرین و عودت کننده‌های جوزجان خواستار توجه نهاد های امداد رسان و کمیته اضطرار دولت افغانستان به بیجا شده‌ها گردیده گفت که آن‌ها هر چه در دست داشتند برای بیجا شده‌ها توزیع نمودند.

وی افزود:

"بیجا شده‌های که در مرکز شهر زندگی می‌کنند سروی جریان دارد ولی کمک‌ها محدود شده خواهش ما این‌است که جوزجان یک ولایت آسیب پذیر می‌باشد از این لحاظ باید اولویت داده شود و مؤسسات باید با ما همکاری جدی کنند."

این در حالیست که طالبان مسلح پس از عقب نشینی از ساحات اصلی شان در قریه چقمه چقور ولسوالی قوش تپه جوزجان برای سرکوب جنگجویان داعش بار دیگر صف آرایی کرده آماده جنگ هستند.

مسئولان ولایت جوزجان ادعا می‌کنند که به کمیت بیشتر از یک هزار تن لشکر طالبان مسلح که از ولایت‌های هلمند، فراه، غور، بادغیس، هرات، سرپل و فاریاب تشکیل شده‌اند صف آرایی می‌کنند تا علیه داعش بجنگند.

تا حال گروه‌های طالبان مسلح و داعش در این مورد چیزی نگفته اند.

گزارش عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG