لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۹

مقامات: شمار بیجا شده‌های داخلی به بیش از ۲۸ هزار خانواده رسیده‌است


حکومت افغانستان می‎گوید، به دلیل نا آرامی‎ها در جنوب، شرق و شمال کشور، شمار بیجا شده‎ها افزایش یافته‎اند.

وزارت امور مهاجرین و عودت کننده‎گان افغانستان می‎گوید، شمار بیجاشده‎گان از ولایات مختلف این کشور، به بیش از ۲۸ هزار خانواده می‎رسد.

این وزارت می‎گوید، بیشتر خانواده‎ها به خاطر جنگ‎ها و تا حدی هم حوادث طبیعی در ولایات، هلمند، کندز، ننگرهار، فاریاب، سرپل و ارزگان، بیجا شده‎اند.

خانواده های بیجا شده داخلی
خانواده های بیجا شده داخلی

مهر خدا صبار رئیس عمومی رسیده‎گی به وضعیت بیجا شده‎گان وزارت امور مهاجرین و عودت کننده‎گان افغانستان در ارتباط به شمار خانواده‎های بیجا شده در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"بیشتر از ۲۸ هزار خانواده از اول حمل امسال تا کنون بیجا شده‎اند. سروی اخیر که توسط موسسات ملی و بین المللی، اداره ملی مبارزه با حوادث و ریاست امور مهاجران صورت گرفته،نشان می‎دهد که تنها در نتیجه نا آرامی‎های در منطقه میرز اولنگ ولسوالی صیاد، ۴۷۰ خانواده بیجا شده‎اند که همین اکنون در مرکز ولایت سرپُل بسر می‎برند."

وزارت مذکور هفته گذشته، شمار بیجاشده‎های داخلی را ۲۱ هزار خانواده گزارش داده بود.

شماری از آن‎های که در اثر نا آرامی‎ها مجبور شده‎اند خانه‎های شان در روستاهای ولسوالی صیاد ترک کنند، در صحبت با رادیو آزادی گفتند، در یک وضعیت ناگوار شب و روز شان را سپری می‎کنند.

کندهار
کندهار

شماری از آنان می‎گویند:

"ما هیچ چیزی نداریم و هیچ چیزی خود را آورده نتوانیسیم و فقط جان خود را نجات دادیم. هرچیزی که باشد، ما طلب داریم و نیاز داریم...

من خودم مریض هستم و مجبور شدم که تنها با لباس جانم فرار کنم. اما به کمک نیاز داریم...

دولت باید هرچه زودتر ما را کمک کند. ما در اینجا باقی نمی‎مانیم."

وزارت امور مهاجران و عودت کننده‎گان افغانستان می‎گوید، کمک‎های اولیه با بیجا شده‎ها صورت گرفته‎است.

ریباکه تاویرس مسئول بخش زنان سازمان ملل متحد در افغانستان روز سه شنبه در یک نشستی در کابل گفت، افغانستان در سطح جهان دومین کشوریست که شماری بیشتر خانواده‎ها در نتیجه جنگ و نا آرامی مجبور به ترک خانه‎های شان شده و به نقاط مختلف کشور بیجا شده‎اند.

ادارات بین المللی می‎گویند، شمار بیجاشده‎گان داخلی در سال ۲۰۱۶ میلادی به یک و نیم میلیون نفر می‎رسید.

XS
SM
MD
LG