لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۱

صدیقی: مردم پاکستان بالای حکومت شان به‌خاطر آوردن اصلاحات فشار وارد کنند


برخی از اعضای هیئت اداری مشرانو جرگه افغانستان می‌گویند که باید مردم پاکستان بالای حکومت شان به‌خاطر آوردن اصلاحات در سیاست اش، فشار وارد کنند.

هم‌ زمان با افزایش فشارهای خارجی بالای پاکستان ظاهراً فشارهای داخلی نیز در برابر حکومت این‌کشور افزایش یافته‌است.

محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه ابراز امیدواری می‌کند که فشارهای مردمی در برابر سیاست‌های نادرست حکومت پاکستان بیشتر شود.

آقای صدیقی روز شنبه به رادیو آزادی گفت، در کنار فشارهای خارجی، فشارهای داخلی می‌تواند پاکستان را وادار به تغییر سیاست کند.

آصف صدیقی
آصف صدیقی

این سخنان و انتقادات را که اعضای پارلمان پاکستان می‌کنند و این انتقادات افزایش می‌یابد به این معناست که آنان اکنون به این مسئله آگاه شده‌اند که مداخله پاکستان در امور داخلی افغانستان چقدر به قیمت بلند برای مردم پاکستان تمام می‌شود و باید جلوگیری از آن صورت گیرد.

این در حالیست که به تازه‌گی افر آسیاب ختک یک عضو حزب پیشتاز و سناتور پیشین پاکستان گفته‌است که کشوراش برای تأمین امنیت در افغانستان هر کاری می‌تواند اما ارادۀ‌ای به آن ندارد.

به گفته آقای ختک، تا زمانی که پاکستان سیاست‌اش را در قبال افغانستان تغییر ندهد و برای تأمین صلح در افغانستان ارادۀ جدی اختیار نکند، جنگ ادامه خواهد داشت.

از سوی هم عثمان کاکر یک عضو پارلمان پاکستان گفته‌است که کشوراش برای دست کشیدن از مداخله در امور افغانستان، عزم ندارد.

رکس تیلرسن وزیر امور خارجه امریکا پس از سفراش به اسلام آباد گفته است که روابط امریکا با پاکستان استوار بر شرایط است و این کشور باید برای از بین بردن لانه‌های تروریستان اقدامات جدی کند.

در همین حال شماری از کارشناسان بین المللی می‌گویند، هر چند نظامیان پاکستانی قدرت را در اختیار دارند و به صدای هیچ کسی کوش نمی‌دهند اما فشار‌های مردمی مؤثر است.

مشتاق رحیم یکی از این کارشاسنان به رادیو آزادی گفت:

"مشکل این است که پاکستان سیاستی را به پیش می‌برد که به میل اش باشد و مؤثریت سیاست ملکی بالای استراتژی نظامیان خیلی کمتر است."

به گفته آقای رحیم افغانستان در طول تاریخ خواهان روابط مستحکم مبتنی بر احترام متقابل با پاکستان بوده اما پاکستان هیچ زمانی صادق نبوده است.

آقای رحیم می‌گوید فشارهای جهانی و مردمی بالای حکومت پاکستان نشان می‌دهد که تغییر در پالیسی حکومت و نظامیان پاکستانی در برابر افغانستان و منطقه در دراز مدت، به‌میان می آیند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG