لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۲

نگرانی و تقاضای پوهنتون امریکایی افغانستان در مورد دو استاد ربوده شده‌اش!


دو استاد ربوده شدۀ پوهنتون امریکایی افغانستان، راست «کیون کینگ»
دو استاد ربوده شدۀ پوهنتون امریکایی افغانستان، راست «کیون کینگ»

مسئولان پوهنتون امریکایی افغانستان در کابل پخش خبرنامه در خصوص وخیم بودن وضعیت صحی یکی از دو استاد ربوده شدۀ این پوهنتون از سوی طالبان را نگران کننده می‎دانند.

آنان وضعیت صحی کیوین کینگ را یک خبر تکان دهنده می‎خوانند.

زبیده اکبر مسئول مطبوعاتی این پوهنتون روز سه شنبه «۰۹ عقرب ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت که استادان ربوده شدۀ این پوهنتون شهروندان عادی امریکا و آسترالیا اند و باید هرچه زودتر در رهایی آنان اقدام شود.

لوگوی پوهنتون امریکایی افغانستان
لوگوی پوهنتون امریکایی افغانستان

وی افزود:

"اعلامیۀ مطبوعاتی طالبان در مورد وضعیت صحی یکی از همکاران ما بسیار تکان دهنده بود و ما را بسیار ناراحت ساخته‎است. خواست ما اینست که این همکاران ما هر دوی‌شان به زود ترین فرصت بدون این‎که هیچ آسیب به آن‎ها برسد رها شوند، به خاطر این‎که این‎ها شهروندان عادی استند و به‌خاطر تعلیم و تربیۀ جوانان به افغانستان آمده‎اند و ضرر شان به هیچ‌کس نرسیده‎است."

خانم اکبر می‎گوید که طالبان پیش از این در بدل رهایی این استادان پوهنتون امریکایی افغانستان خواستار رهایی تعداد زندانیان‌شان شده بودند.

این مسئول پوهنتون امریکایی افغانستان می‎گوید، این خواست طالبان به حکومت‎های افغانستان، امریکا و آسترالیا ربط دارد.

طالبان مسلح به تازه‎گی با پخش خبرنامۀ گفته‎اند که کیوین کینگ استاد پوهنتون امریکایی افغانستان که از یک سال بدین‌سو در اسارت آنان می‎باشد، بیماری قلبی دارد.

این گروه برای رهایی استادان پوهنتون امریکایی افغانستان بر شروط قبلی‌شان تأکید کرده‎اند.

گروه طالبان سال گذشته کیوین کینگ تبعه امریکایی و تم ویکس تبعه آسترالیا را که هر دو استادان پوهنتون امریکایی افغانستان بودند را در کابل اختطاف کردند.

پیش از این شماری از اتباع کشورهای کانادا و آسترالیا نیز در افغانستان از سوی رباینده‎گان ربوده شده بودند، اما پس از تلاش حکومت این کشور دوباره آزاد گردیدند.

از سوی هم نجیب دانش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخله افغانستان می‎گوید که پس از ربوده شدن این استادان تلاش‎ها برای رهایی‌شان از سوی نهادهای امنیتی و کشفی آغاز شده و اکنون نیز این تلاش‎ها ادامه دارند.

نجیب دانش
نجیب دانش

وی افزود:

"متأسفانه خبری‎که نشر شده ما را نگران کرده وزارت داخله از زمان وقوع این قضیه همواره تلاش کرده تا عاملین این قضیه شناسایی و بازداشت شوند، تلاش ما ادامه دارد و کوشش نهایی خود را می‎کنیم که به هر شرایط و قیمتی باشد این‎ها رها شوند."

قبل از این نیز این وزارت از تلاش‎ها برای رهایی این استادان خبر داده بود، اما تا هنوز موفق به دریافت و رهایی آنان نشده‎است.

طالبان در حالی روی شرط‎های شان در بدل رهایی دو استاد پوهنتون امریکایی افغانستان تأکید کرده که وزارت خارجه امریکا با پخش خبرنامه خواستار رهایی بلا قید و شرط این استادان از سوی طالبان شده‎است.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG