لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۱

سه سال کار حکومت وحدت ملی، آزمایشی برای نیروهای افغان


سه سال کار حکومت وحدت ملی افغانستان، سال‎های آزمایش برای نیروهای دفاعی افغان بوده‎است.

وزارت دفاع افغانستان می‎گوید با آنکه سطح تهدیدات امنیتی و فعالیت‎های تروریستان در جریان این سال‎ها بلند بوده اما نیروهای امنیتی افغانستان توانسته‎اند خوب بدرخشند.

این وزارت با آنکه از تقویت نیروهای دفاعی افغان در سه سال گذشته سخن می‎زند، اما برخی از آگاهان نظامی می‎گویند به تجهیز این نیروها باید بیشتر توجه شود.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت در کنار توجه خاص به آموزش نیروهای امنیتی افغان تجهیزات بهتری نیز در اختیار آنان قرار داده شده‎است.

قوای هوایی افغانستان
قوای هوایی افغانستان

وی افزود:

"کاری را که امروز نیروهای هوایی انجام می‎دهند در نتیجه تلاش‎های سه سال گذشته‎است، همه بخاطر کوشش‎ها در سه سال گذشته‎است، در کنار آن درین مدت در بخش کشف و استخبارات اردو کارهای زیادی صورت گرفته در بخش انجنیری، توپچی و قوت‎های زرهی تغییرات زیادی آمده و ما حالا در یک موقف بهتر قرار داریم."

آقای وزیری افزود که نیروهای دفاعی افغان که تعداد شان به یکصد و نود و پنج هزار تن می‎رسد در این مدت دستآوردهای خوبی داشته‎اند و توانسته‎اند پلان‎های گروه‎های تروریستی را دفع کنند.

اما در عین حال گفته می‎شود ازین که در سه سال اخیر نیروهای افغان در خط مقدم جنگ علیه تروریزم می‎جنگند تلفاتی سنگین داده‎اند.

به اساس گزارش اخیر سیگار ۶۷۸۵ نیروی امنیتی افغان در سال ۲۰۱۶ میلادی کشته و ۱۱۷۷۷ نیروی دیگر در این سال زخمی شده‎اند که در مقایسه با سال ۲۰۱۵ میلادی ۲۵ درصد افزایش در تلفات را نشان داده‎است.

به دنبال خروج نیرو‌های بین‌المللی از افغانستان در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی، طالبان مسلح برخی مناطقی را که قبلاً از سوی نیرو‌های مشترک افغان و ناتو تصفیه شده بود، دوباره گرفتند.

نیروهای افغان
نیروهای افغان

در جریان سه سال گذشته شهر کندز دو بار برای چند روز محدود بدست طالبان مسلح سقوط کرد و حکومت کنترول شماری از ولسوالی‎ها در برخی از ولایات را از دست داد و در حال حاضر نیز تعدادی از ولسوالی‎ها در کشور بدست مخالفین مسلح قرار دارد.

با این همه وزارت دفاع افغانستان می‎گوید که ظرفیت‌های نیرو‌های امنیتی افغان بالا رفته بناءً آن‌ها در حالت تهاجمی قرار گرفته‌اند.

آغاز کار ایجاد نیروهای هوایی از سال ۲۰۱۴، مبدل شدن لوای کماندو به قول اردو، افزایش در تعداد نیروهای کماندو، ایجاد قطعات جدید در برخی ولایت ها، ساخت پوهنتون قوای هوایی و بلند بردن ظرفیت این نیروها از طریق بورسیه‎ها از مواردی اند که وزارت دفاع آن را از دستآوردهای مهم در سه سال گذشته می‎خواند.

اما این در حالیست که سیگار یا اداره سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان در گزارش تازه‎اش گفته که تلاش امریکا برای آموزش نیروهای امنیتی افغان با مشکل رو به روست.

سیگار در این گزارش خواهان ایجاد برخی تغییرات در برنامه آموزش نیروهای افغان شده و گفته اگر تغییرات وارد نشود میلیاردها دالر کمک امریکا در این بخش به هدر خواهد رفت.

نیروهای افغان
نیروهای افغان

در این گزارش گفته شده که امریکا بخاطر مشکلات موجود در افغانستان نتوانسته پیچیده‎گی‎ها در برنامه آموزشی نیروهای افغان را تخمین کند.

از سوی هم شهنواز تنی آگاه نظامی و وزیر دفاع اسبق نیز به این باور است که در بخش آموزش و همچنان تجهیز نیروهای امنیتی افغان مشکلات زیادی وجود دارد.

وی به رادیو آزادی گفت با آنکه مسئولیت پیشبرد نبرد در میدان‎های جنگ بدوش نیروهای امنیتی افغان است؛ اما هنوزهم اتکا بیشتر در برخی موارد بر نیروهای بین المللی صورت می‎گیرد.

او افزود:

"تا کنون طوری که لازم است و نیاز وجود دارد این نیروهای به پا ایستاده نشده‎اند، ازهمین سبب است که آنان توان دفاع خاص را ندارند، با آنکه این نیروها فعالیت‎های شان را بخوبی پیش می‎برند، اما در بخش آموزش و تجهیز به گونه مناسب اکمال نشده‎اند."

از سوی هم کمیسیون دفاعی ولسی جرگه افغانستان می‎گوید از این که نیروهای امنیتی افغان به گونه لازم تجهیز نشده و در مواقع لازم اکمال نمی‎شوند سطح تلفات آنان بلند رفته‎است.

جنگ هلمند
جنگ هلمند

علی اکبر قاسمی یک عضو این جرگه به رادیو آزادی گفت نیاز است تا حکومت وحدت ملی اردوی ملی را از مسایل سیاسی دور نگهداشته و تقویت کند.

او افزود:

"باید تلاش شود که اردوی ما ملی باشد و از مسایل سیاسی دور نگهداشته شده و برای تقویت این نیروها کوشش شود."

از بهبود در توانایی‎های نیروهای امنیتی افغان در حالی سخن زده می‎شود که پیش از این پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا با نشر گزارشی گفته که تا ماه فبروری سال ۲۰۱۷ حکومت افغانستان بر شصت و پنج درصد خاک این کشور نفوذ داشته‎است.

در این گزارش آمده که در ساحات تحت کنترول حکومت کاهش آمده و طالبان تقریباً بر یازده درصد خاک افغانستان کنترول دارند و متباقی ساحات در حالت منازعه قرار دارند.

از سوی هم عتیق الله امرخیل یک آگاه دیگر نظامی می‎گوید ایجاد بهبودی در فعالیت‎های نیروهای افغان حاصل تلاش‎های سه ساله حکومت وحدت ملی نیست.

او گفت:

"واقعا نیروهای امنیتی افغان در سه سال گذشته زیاد تغیر کرده‎اند اما به معنی این نیست که این کار درنتیجه تلاش‎های حکومت وحدت ملی صورت گرفته باشد، مسئله اساسی این است که امریکا احتیاجات اردوی ملی را در بخش آموزش و تجهیز برآورده ساخته‎است، ما وقتی از تلاش‎های خود حرف زده می‎توانیم که اردو به پای خود ایستاده می‎بود."

اما شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور افغانستان می‎گوید هنگام که سه سال قبل محمد اشرف غنی به قدرت رسید، وضعیت امنیتی خوب نبود اما در نتیجه تلاش‎های این حکومت در حال حاضر گروه‎های تروریستی چون طالبان و داعش توان جنگ مستقیم با نیروهای امنیتی افغان را ندارند.

کندز
کندز

او افزود:

"زمانی که رئیس جمهور مسئولیت را بدوش گرفت، وضعیت امنیتی قابل نگرانی بود از نیروهای بین المللی در حال خروج بودند و همه به این می اندیشیدند که وضعیت پس از سال ۲۰۱۴ چگونه خواهد شد؟ اما در حال حاضر وضعیت کاملا تغییر کرده و گروه‎های تروریستی که شمار آنان به بیست می‎رسد توان مقابله با نیروهای امنیتی افغان را ندارند."

این درحالیست که پیش از این رئیس جمهور محمد اشرف غنی در سفر اخیر اش به امریکا، گفته که یکی از چانس‎های موفقیت استراتژی جدید امریکا برای افغانستان و آسیای جنوبی اینست که اردوی افغانستان تقویت شده و در رهبری آن تغییرات و اصلاحات وارد شده‎است.

آقای غنی افزوده که استراتژی بارک اوباما رئیس جمهور پیشین امریکا که تلاش می‎کرد جنگ شانزده ساله در افغانستان را موفقانه به پایان برساند و نیروهای امریکایی را ازین کشور خارج سازد به این خاطر ناکام شد که اوباما دارای یک شریک در افغانستان نبود.

سحر لیوال

XS
SM
MD
LG