لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۳

وزارت دفاع برای حفظ امنیت ساحات تصرف شده از شورشیان نیروی تازه می‌سازد


وزارت دفاع افانستان می‎گوید، این وزارت برای ایجاد نیروی جدید موسم به قوت‎های منطقوی بالای یک طرح کار را شروع کرده‎است.

این وزارت می‎گوید، بر اساس یک طرح تازه این وزارت، هزاران نیرو تحت نام قوت‎های منطقوی برای حفظ امنیت در ساحات تصرف شده از مخالفان مسلح دولت گماشته خواهند شد.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز پنجشنبه «۱۱ عقرب» به رادیو آزادی گفت، قوت‎های منطقوی به هدف حفظ ساحات تصرف شده در مناطق مختلف افغانستان گماشته خواهند شد.

وزیری هرچند شمار دقیق این نیروها را مشخص نکرد اما گفت، ایجاد این قوت‎ها می‎تواند در تامین ثبات حفظ ساحات تصرف شده کمک کند.

دولت وزیری
دولت وزیری

او افزود:

"وزارت دفاع بالای یک طرحی کار می‎کند تا یک قوت یا نیروی را به میان بیاورد تا ساحاتی را که نیروهای امنیتی از نزد مخالفان مسلح دولت تصرف می‎کنند، حفاظت کنند، شمار این قوت‎ها بر اساس ضرورت‎ها تعین خواهد شد که شمار شان، پنج هزار، ده هزار یا بیست هزار تن خواهد بود، این قوت‎ها از سربازان و بریدملانی تشکیل خواهد شد که در بخش احتیاط ما اند."

در افغانستان در برخی موارد دیده شده‎است که برخی ساحات را که نیروهای امنیتی افغان تصرف می‎کنند، دوباره به دست مخالفان مسلح دولت سقوط کرده‎است.

اما از ایجاد نیروهای موسوم به قوت‎های منطقوی در حالی سخن زده می‎شود که همواره نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان به علت عدم حفظ ساحات تصرف شده از مخالفان مسلح دولت مورد انتقاد قرار گرفته‎اند.

سخنگوی وزارت دفاع هرچند ایجاد این قوت‎ها را در تامین امنیت و ثبات مفید می‎خواند اما پیش از این در باره پولیس محلی که مشابه به قوت‎های منطقوی وزارت دفاع خوانده می‎شود، شکایت‎های در افغانستان وجود داشت.

پولیس محلی هشت سال پیش در چوکات وزارت داخله افغانستان به منظور تامین امنیت در ساحات دور دست ایجاد شده‎است.

شمار این نیروهای محلی تا ۳۰ هزار تن گفته شده‎انداما شماری از مردم و برخی اعضای شورای ملی همواره گفته‎اند که آنان در کشتار، اختطاف‎ها، سرقت‎های مسلحانه و مردم آزاری دست دارند.

هرچند وزارت داخله، نقش پولیس محلی را در تامین امنیت مهم خوانده‎است اما کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز چندین بار نسبت به عملکرد این نیروها در برخی مناطق، ابراز نگرانی کرده‎است.

یک سرباز پولیس محلی
یک سرباز پولیس محلی

بر اساس آمارهای رسمی، شمار نیروهای مسلح افغانستان در حال حاضر تا ۳۵۲ هزار تن می‎رسند.

در همین حال برخی کارشناسان نظامی طرح تازه وزارت دفاع افغانستان برای ایجاد قوت‎های منطقوی را نا تکمیل می‎خوانند.

محمدا گل مجاهد یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت، با توجه به تجارب گذشته، ایجاد گروه‎ها و نیروهای دیگر بجز از تشکیلات نظامی، به ثبات و امنیت افغانستان کمک نخواهد کرد.

او افزود:

"قانون به وضاحت گفته‎است که وزارت دفاع، وزارت داخله و ریاست عمومی امنیت ملی می‎توانند با توجه به شرایط تشکیلات شان را افزایش دهند و زمانی که امنیت بهتر می‎شود تشکیلات را کاهش دهند، اما کنترول نیروها به نام‎های دیگر بعدا مشکل خواهد بود."

آقای مجاهد اضافه می‎کند، افراد زورمند و صاحب نفوذ تلاش خواهند کرد تا در قوت‎های منطقوی نفوذ و افراد خود را داشته باشند که به گفته وی، این کار زمینه خودسری‎ها را هموار خواهد کرد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG