لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۸ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۰

ملل متحد: در ده سال گذشته حدود ۷۶ هزار ملکی افغان کشته و زخمی شده‎اند


شانزده سال از حادثه یازدهم سپتمبر در امریکا و آغاز مبارزه علیه تروریزم در افغانستان گذشته‎است.

یونوما یا دفتر هیئت سازمان ملل متحد می‎گوید در نزدیک به ده سال گذشته نزدیک به هفتاد و شش هزار فرد ملکی در افغانستان کشته و زخمی شده‎اند.

با این همه تلفات سنگین به ادامه این جنگ در افغانستان تا چه حد نیاز است؟

پس از شانزده سال از اعلام مبارزه امریکا با تروریزم در افغانستان، دیده می‎شود که وارد شدن تلفات ملکی به افغان‌ها در جریان این مبارزه با گذشت هر سال در حال افزایش است.

ارقام ارائه شده از سوی دفتر هیئت سازمان ملل متحد نشان می‎دهد که از سال ۲۰۰۷ میلادی تا اخیر ماه اگست سال جاری میلادی نزدیک به هفتاد و شش هزار فرد ملکی در افغانستان کشته و زخمی شده‎اند.

ننگرهار
ننگرهار

رویداد یازده سپتمبر در سال ۲۰۰۱ میلادی در امریکا سبب شد تا یک ائتلاف جهانی به هدف مبارزه با تروریزم شکل بگیرد و نزدیک به یکصد و بیست هزار نیروی بین المللی بخاطر مبارزه با شبکه القاعده و گروه طالبان مسلح به افغانستان بیاید.

وزارت دفاع افغانستان با آنکه رقم مشخص از تلفات نیروهای افغان در این مدت را ارائه نمی‎کند اما می‎گوید به کمک همکاران بین المللی‌اش در جنگ با تروریزم موفق بوده‎اند.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت مخالفین مسلح نتوانسته اند به اهداف بزرگ‌شان در این کشور دست یابند.

وی افزود:

"قوت‌های مسلح افغانستان توانستند اهداف بزرگ و شوم آنان "تروریستان" را ناکام بسازند؛ آنان نتوانسته در افغانستان مراکز بزرگ تروریستی را ایجاد کنند و یا ولایات یا ولسوالی‎های را تصرف کرده در آن جا مراکز ‌شان را ایجاد کنند، آنان در استراتژی و پلان‌های‌شان ناکام شدند و بزودی با ناکامی مطلق روبرو خواهند شد."

درنتیجه حملات شانزده سال پیش در نیویارک، واشنگتن و پنسلوانیا، حدود سه هزار تن در یک روز کشته شدند.

نیروهای امریکایی در افغانستان
نیروهای امریکایی در افغانستان

دو طیاره در یازدهم سپتمبر سال ۲۰۰۱، برج‎‎های مرکز تجارت جهانی را در نیویارک هدف قرار دادند، یک طیاره دیگر با وزارت دفاع امریکا در واشنگتن برخورد کرد و طیاره چهارمی در پنسلوانیا سقوط کرد.

این حملات به واسطه نوزده عضو شبکه القاعده در امریکا انجام شد.

پس از آن ایالات متحده امریکا تصمیم به آغاز حمله نظامی ائتلاف جهانی به رهبری امریکا در افغانستان گرفت و پس از یک ماه رژیم طالبان که در این کشور به شبکه القاعده پناه داده بود، سقوط کرد.

رئیس جمهور ترمپ چندی پیش هنگام اعلام استراتژی جدید آن کشور برای افغانستان و جنوب آسیا گفت حملات یازدهم سپتمبر سال ۲۰۰۱ میلادی در افغانستان طرح‌ریزی شده بود و تاکید کرد که اگر آنان ازین کشور خارج شوند، برای شبکه القاعده، گروه داعش و سایر تروریستان خلاء به میان می‌آید.

این در حالیست که به اساس معلومات ماموریت حمایت قاطع، از سال ۲۰۰۱ میلادی تا کنون سه هزار و چهارصد و هشتاد تن از نیروهای بین المللی به شمول دو هزارو سیصد و چهل شش سرباز امریکایی در افغانستان کشته شده‎اند.

در حال حاضر ایالات متحده امریکا ۸۴۰۰ سرباز و در مجموع کشور‌های عضو ناتو حدود ۱۳۴۰۰ نظامی در افغانستان دارند و قرار است حدود چهار هزار سرباز تازه نفس امریکایی نیز به افغانستان فرستاده شوند.

درین میان قوماندان عمومی ماموریت حمایت قاطع در افغانستان می‎گوید که نیروهای امنیتی افغان در جنگ عملکرد فوق العاده داشته‎اند.

جنرال جان نیکلسن در صحبت با رادیو آزادی گفت که با توجه به قربانی‌های مردم افغانستان آنان با افغان‌ها متعهد باقی خواهند ماند.

نیکلسن: رهبری این مبارزه بدست نیروهای امنیتی افغان است.
نیکلسن: رهبری این مبارزه بدست نیروهای امنیتی افغان است.

وی افزود:

"در داخل افغانستان ما تعداد عساکر خود را افزایش می‎دهیم، چیزی را که می‎خواهم واضح بسازم این است که رهبری این مبارزه بدست نیروهای امنیتی افغان است و آنان کار خوبی را انجام می‎دهند.

ما از انکشافات آنان خوشحال هستیم در قدم نخست نیروهای خاص آنان عملکرد فوق‌العاده داشته‎اند و هیچ نبردی را نباخته اند و نخواهند باخت."

این در حالیست که پیش از این پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا با نشر گزارشی گفته که تا ماه فبروری سال ۲۰۱۷ حکومت افغانستان بر ۶۵ درصد خاک این‌ کشور نفوذ داشته‎است.

در این گزارش آمده که در ساحات تحت کنترول حکومت کاهش آمده و طالبان تقریباً بر یازده درصد خاک افغانستان کنترول دارند و متباقی ساحات در حالت منازعه قرار دارند.

همچنان حدود سه ماه پیش رئیس جمهور اشرف غنی گفت که بیش از هفتاد و پنج هزار شهروند افغان در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ در افغانستان کشته و زخمی شده‎اند.

آقای غنی در نشست پروسه کابل گفت حدود چهار میلیون افغان به دلیل خشونت‌ها مهاجر شده‎اند، به گفته وی مردم بیکار و نا امید و افغانستان پر از مادران سوگوار و بیوه و کودکان یتیم است.

نیروهای افغان
نیروهای افغان

وی گفته که افغان‌ها در خط مقدم مبارزه با تروریزم قرار دارند و با بیست گروه تروریستی بین المللی به سطح منطقه و جهان رو به رو اند.

محمد اشرف غنی گفته که با افزایش خشونت‌ها اقتصاد این کشور نمی‎تواند رشد کند و تاکید کرده که به یک استراتژی منطقوی و پلان عملیاتی نیاز است تا تروریزم نابود شود.

برخی از بازمانده‎گان قربانیان افراد ملکی در افغانستان می‎گویند که در راستای مبارزه با تروریزم در این کشور قاطعیت وجود ندارد.

صدیق ساهل پدر ناجیه دختر بیست و چهار ساله یی که در حدود هفت سال قبل در یک حمله انتحاری در فروشگاه فاینست در ساحه وزیر محمد اکبرخان کابل کشته شد، از حکومت می‎خواهد تا برای جلوگیری از تلفات ملکی تدابیر مشخص روی دست بگیرد.

او افزود:

"روزانه حدود ۴۵ سرباز در جبهات و صد فرد ملکی در کشور از بین می‎روند، باغ‌ها و زمین‌ها تخریب می‎شوند بر محافل خوشی مردم بمباردمان‌های غیرمسئولانه صورت می‎گیرد، دولت افغانستان باید توجه خود را باید روی حاکمیت قانون متمرکز سازد."

از سوی هم کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‎گوید که از تلفات افراد ملکی و هدف قرار گرفتن محلات عامه و مسکونی نگران است.

بلال صدیقی سخنگوی این کمیسیون در صحبت با رادیو آزادی از طرف‌های درگیر جنگ خواست تا در جریان منازعه قوانین بین المللی را به گونه جدی مراعات کنند.

صدیقی افزود:

"از افزایش تلفات ملکی و خصوصآ قربانی شدن افراد ملکی در جریان منازعات مسلحانه نگران هستیم و روز به روز اماکن عامه، مراکز صحی و محلات مسکونی مورد هدف قرار می‎گیرند که این مخالف صریح قوانین بین المللی است و ما امیدوار هستیم که طرف‌های درگیر جنگ توجه کرده و قوانین بشردوستانه بین المللی را به شکل همه جانبه مراعات بکنند."

برخی از آگاهان نظامی می‎گویند که جنگ شانزده ساله امریکا با اشتباهاتی به همراه بوده‎است.

امرالله امان یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت به همین دلیل تلفات ملکی بیشتر بوده و جنگ نیز جدی تر شده‎است.

هرات
هرات

به گفته وی توجه به عراق و عدم تمرکز بر پناهگاه‌های تروریستان در پاکستان از عمده‌ترین اشتباهات امریکا در این جنگ بوده‎است.

او افزود:

"هنوزهم جنگ جریان دارد تلفات در افغانستان ادامه دارد جنجال‌ها در این کشور از سالی به سال دیگر بدتر شده می‎روند،۲۰۱۴ که گذشته گفتند که تنها همان سال خونین بود اما بالاخره۱۵ خونین ۱۶ خونین و ۱۷ خونینتر، ایالات متحده متوجه شد که تروریزم یکبار دیگر انسجام یافت و متوجه شدند که اشتباه کرده‎اند و تصمیم گرفتند که در این راستا عملیات‌ها و توجه جدی صورت بگیرد تا بتوانند واقعا تروریزم را نابود بسازند."

اماشماری از آگاهان سیاسی بدین باورند که این مبارزه شانزده ساله مفید و با دستآورد‌ها به همراه بوده و با توجه با شدت یافتن تروریزم و افراطیت ضرورت به ادامه آن وجود دارد.

برنا صالحی یکی از آگاهان به رادیو آزادی گفت این مبارزه تنها از راه جنگ نه بلکه در ابعاد سیاسی، دیپلوماتیک و در بعُد بوجود آوردن یک اجماع بزرگ فرهنگی بین دنیای اسلام و غرب علیه تروریزم و افراطیت می‎تواند ادامه یابد.

وی گفت بخصوص امریکا در راس باید دست به کار شده و دنباله این حرکت جهانی علیه تروریزم را رها نکند.

سحر لیوال

XS
SM
MD
LG