لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۴

حزب اسلامی بخاطر شفافیت انتخابات طرحی را به کمیسیون مستقل انتخابات سپرد


حزب اسلامی افغانستان بر شفافیت و فراگیر بودن انتخابات آینده تأکید می‌کند و طرحی را به این هدف به کمیسیون مستقل انتخابات سپرد.

گلبدین حکمتیار رهبر این حزب روز شنبه ۱۲ عقرب در یک نشست خبری مشترک با رئیس کمیسیون مستقل انتخابات گفت با عملی شدن این طرح، همه واجدین شرایط از حق رأی محروم نخواهند شد.

آقای حکمتیار افزود که آنان خواهان برگزاری انتخابات با ساختار فعلی اند.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان

وی گفت:

"انتخابات باید در وقت معین آن برگزار شود، باید بهانه‌ای به تأخیر آن نباشد، از هر اقدامی‌که سبب تأخیر آن می‌شود باید خود داری شود، این انتخابات باید زیر چتر حکومت فعلی و از سوی کمیشنران فعلی کمیسیون انتخابات برگزار شود."

این در حالیست که عطا محمد نور والی بلخ و رئیس اجرائیوی جمعیت اسلامی افغانستان هفته گذشته از حکومت خواست تا کمیسیون مستقل انتخابات را منحل کند.

شورای تفاهم جریان‌های سیاسی افغانستان نیز خواستار برکنار شدن اعضای فعلی انتخابات شده‌اند.

اما آقای حکمتیار گفت که مخالف تغییر کمیشنران فعلی است چون به گفته وی برخی‌ها قصداً خواستار تغییر کمیشنران انتخابات اند زیرا می‌خواهند که انتخابات به تأخیر بیفتد.

در طرح حزب اسلامی افغانستان آمده‌است که توافق احزاب سیاسی در تهیه فهرست واجدین شرایط، فراهم سازی زمینه نظارتی برای تمامی احزاب سیاسی، شمارش آرا در حضور ناظرین احزاب سیاسی و درج امضای ناظرین احزاب در لیست شمارش آرا مسایل مهم اند.

همچنان مساوی بودن شمار حوزه‌ها با تعداد اعضای ولسی جرگه و شورای ولسوالی‌ها، اعلام نتایج زود هنگام و محروم نشدن مهاجرین از حق رأی از موارد عمده دیگر این طرح می‌باشند.

رهبر حزب اسلامی می‌گوید که خارجی‌ها باید در انتخابات افغانستان مداخله نکنند و تنها حیثیت ناظر را داشته باشند.

آقای حکمتیار از حکومت خواست تا بودجه برگزاری انتخابات را در اختیار کمیسیون انتخابات قرار داده و نگرانی‌ها از این ناحیه را پایان بخشد.

از سوی هم نجیب الله احمدزی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات از احزاب سیاسی دیگر نیز خواست تا طرح‌ های شان را بخاطر شفافیت انتخابات با آنان شریک کنند.

وی بار دیگر اطمینان داد که انتخابات ولسی جرگه و شورای‌های ولسوالی‌ها بطور شفاف برگزار خواهد شد.

نجیب الله احمدزی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات
نجیب الله احمدزی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات

وی افزود:

"هر شخص و احزاب باید برای برگزاری انتخابات شفاف با کمیسیون همکاری کنند و ما به مردم اطمینان می‌دهیم که انتخابات آینده سرتاسری، شفاف و عادلانه خواهد بود و نسبت به گذشته متفاوتر برگزار خواهد شد."

قرار است انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها به تاریخ ۱۶ سرطان ۱۳۹۷ برگزار شود.

در همین حال یوسف رشید رئیس اجرائیوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا "فیفا" به این باور است که باید بجای طرح‌های انفرادی یک طرح واحد با تفاهم همه جریان‌های سیاسی برای کمیسیون انتخابات ارائه شود.

یوسف رشید
یوسف رشید

وی می‌گوید:

"ایجاب می‌کند که احزاب سیاسی با تفاهم یکدیگر بخاطر سلامت و شفافیت انتخابات، روی یک طرح واحد کار کنند زیرا نتایج خوب در پی خواهد داشت."

وی می‌گوید که طرح‌های زیادی سبب می‌شود تا کمیسیون انتخابات بصورت اعظمی از آن بهره برده نتواند.

به گفته آقای رشید، طرح‌های متعدد احتمالاً سبب ایجاد تنش‌های جدید میان احزاب سیاسی و عدم همکاری‌شان با کمیسیون می‌شود.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG