لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۲

عبدالله: در برگزاری انتخابات باید منافع ملی در نظر گرفته شود نه احساسات


رئیس اجرائیه حکومت افغانستان می‌گوید، عجله برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها و احساسات در این مورد به حیث دیدگاه‌ها مطرح شده می‌تواند اما باید در این مسئله منافع ملی در نظر گرفته شود.

عبدالله عبدالله این سخنان را روز جمعه ۱۲ عقرب در مراسم یادبود از دهمین سالروز کشته شدن سید مصطفی کاظمی عضو پشین شورای ملی در کابل بیان کرد.

رئیس اجرائیه همچنان گفت، حکومت وحدت ملی متعهد است که در زمان باقی‌مانده حاکمیت‌اش انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها را در زمان معین آن برگزار نماید.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان

وی گفت:

" تلاش ما بر این‌ است که انتخابات خوب پارلمانی و شوراهای ولسوالی و به موقع انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود، عجله در این راستا که بیائید انتخابات زود هنگام، بیاید یک چیز مؤقت، بیائید یکبار از سر شروع کنیم، همه این‌ها به حیث نظر‌ها مطرح شده می‌توانند اما واقعیت اینست، آنچه را که منافع کشور ایجاب می‌کند بالاتر از احساسات خود باید قرار دهیم."

این در حالیست که در این اواخر برخی نهاد‌های سیاسی گفته‌اند که باید نظام انتخاباتی اصلاح و ظرفیت‌های تخنیکی و مسلکی آن بلند برده شود.

عبدالله: آنچه را که منافع کشور ایجاب می‌کند بالاتر از احساسات خود باید قرار دهیم.

به گفته این نهاد‌ها، بی‌تفاوتی حکومت در این مورد بدین معنا است که حکومت اراده برای برگزاری انتخابات آینده ندارد.

علاوه بر این عطا محمد نور والی بلخ روز سه شنبه ۹ عقرب در سفر به ولایت هرات گفته‌است که کمیسیون مستقل انتخابات باید منحل گردد زیرا به گفته وی، اگر کارهای حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات به همین گونه پیش برود نتیجه انتخابات مطلوب نخواهد بود.

از سوی هم محمد اسماعیل خان وزیر پیشین انرژی و آب نیز خواهان ختم حکومت وحدت ملی و ایجاد حکومت مؤقت گردیده‌است.

در این حال کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، بخاطر برگزاری یک انتخابات شفاف در هماهنگی با جامعه مدنی، رهبران قومی و احزاب سیاسی یک طرح را ایجاد کرده و تلاش می‎نماید تا آن طرح عملی گردد.

عبدالبدیع صیاد سخنگوی این کمیسیون همچنان می‌گوید، این کمیسیون نمی‌خواهد که اختلافات احزاب مخالف دولت مانع فعالیت‌های کمیسیون انتخابات گردد.

عبدالبدیع صیاد سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
عبدالبدیع صیاد سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

وی افزود:

" آن گروه‌ها و احزاب سیاسی که با حکومت مشکل دارند مشکل خود‌شان است، کمیسیون را به آن مشکلات دخیل نسازند تا کمیسیون بتواند به طور مستقلانه پروسه ملی که وظیفه آنان است مطابق قانون با تأمین عدالت آنرا پیش ببرد."

در عین حال قدرت الله ځواک یکتن از کارشناسان سیاسی می‎گوید، حکومت باید بخاطر برگزاری یک انتخابات شفاف و عادلانه تمام شرایط مهم از جمله امنیت، اصلاحات در نظام انتخاباتی و برخی موارد دیگر را مهیا سازد.

به گفته وی، اگر حکومت در زمینه اقدامات عملی انجام ندهد انتقاد‌ها بالای وی همچنان باقی می‎ماند.

فرشته ندا

مرتبط

XS
SM
MD
LG