لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۳

موسسه دیده بان انتخابات: کمیسیون مستقل انتخابات استقلالیت ندارد


موسسه دیده بان انتخابات و شفافیت افغانستان می‌گوید، در نتیجه ارزیابی‌شان از کارکردهای کمیسیون مستقل انتخابات دریافته اند که هنوز هم این کمیسیون مستقل نیست.

موسسه دیده بان انتخابات و شفافیت افغانستان از آغاز کار کمیشنران جدید تا حال ارزیابی را انجام داده و دریافته که حکومت در این کمیسیون مداخله می‌کند و روند شفافیت با چالش روبه‌رو است.

حبیب الله شینواری مسئول برنامه‌های این موسسه روز "یکشنبه ۱۴ عقرب سال ۱۳۹۶" در یک نشست خبری در کابل گفت که آنان از این بابت نگران اند.

"حکومت در کمیسیون انتخابات مداخله می‌کند و روند شفافیت درین کمیسیون با چالش روبه‌رو است."

او افزود:

"میزان نارضایتی احزاب و جامعه مدنی از کمیسیون انتخابات پایینتر است، استقلالیت، ساختار، اعتماد سازی و شفافیت از چالش‌های عمده فرا راه کمیسیون مستقل انتخابات است."

روند استخدام، حضور کمرنگ زنان، شریک نشدن معلومات با مردم، برگزاری جلسات غیر علنی، سمبولیک بودن نشست‌های مشورتی و نیامدن اصلاحات واقعی از چالش‌های است که موسسه دیده بان انتخابات و شفافیت افغانستان به آن اشاره می‌کند.

همچنان نبود میکانیزم نظارت از اجرأت دارالانشای و نبود برنامه روشن برای پروسه ثبت نام از نظر این موسسه از مشکلات جدی دیگری در کمیسیون مستقل انتخابات است.

مسئولان این موسسه می‌گویند، این ارزیابی سه ماه را در برگرفته و نظر تمامی جریان‌های سیاسی و نهادهای ناظر انتخابات در آن گنجانیده شده‌است.

پیش از این شماری از جریان‌های سیاسی نیز از کارکرد کمیسیون مستقل انتخابات ابراز نارضایتی کرده‌اند.

عطا محمد نور والی بلخ و رئیس اجراییوی حزب جمعیت اسلامی افغانستان اخیراً از حکومت خواست تا کمیسیون مستقل انتخابات را منحل کند.

شماری از اعضای ولسی جرگه هم پیش از این گفته اند که ظرفیت کمیسیون مستقل انتخابات قابل پذیرش نیست.

قرار است به تاریخ ۱۶ سرطان سال آینده انتخابات ولسی جرگه و شورای‌های ولسوالی‌ها در افغانستان برگزار شود.

مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات می‌گویند که مرحله ارزیابی و بازنگری مراکز رأی‌دهی در ۳۴ ولایت به پایان رسیده‌ و آنان متعهد اند که انتخابات را در زمان معین آن برگزار کنند.

اما به گفته آنان، نا امنی و کمبود بودجه هنوز هم یک چالش در این زمینه خوانده می‌شود.

در عین حال، رفیع الله بیدار کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات که در نشست موسسه دیده بان انتخابات و شفافیت افغانستان حضور داشت گفت که به هیچ کس حق مداخله در کارهای این کمیسیون داده نمی‌شود و تماس‌شان با حکومت به‌خاطر تأمین امنیت و موضوع بودجه است.

رفیع الله بیدار
رفیع الله بیدار

او افزود:

"بار دیگر می‌گویم که متعهد به بی‌طرفی و استقلالیت هستیم و تلاش داریم تا نشان بدهیم که ما نسبت به کمیشنران و کمیسیون قبلی متفاوت هستیم و تجربه ناکام گذشته تکرار نخواهد شد."

از سوی هم نعیم اصغری، مسئول بخش برنامه‌های موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می‌گوید که اگر کمیسیون انتخابات مستقل نباشد، انتخابات بی‌اعتبار خواهد بود.

وی پیشنهاد می‌کند که به‌خاطر تأمین شفافیت، باید کارها و جلسات این کمیسیون بگونه علنی برگزار شود.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG