لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۲

کمیسیون مستقل انتخابات: هیچ تغییری در زمان برگزاری انتخابات ولسی جرگه نخواهد آمد


در اوج برخی مخالفت‌ها با کار کمیشنران برحال کمیسیون‌های انتخاباتی، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، هیچ تغییری در زمان برگزاری انتخابات به‌وجود نخواهد آمد.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اظهارات اخیر شورای تفاهم جریان‌های سیاسی را غیر واقع‌بینانه و شایعه خوانده می‌گوید، کمیسیون هیچ‌گاه به این شایعات تسلیم نخواهد شد.

نجیب‌الله احمدزی از جریان‌های سیاسی منتقد می‌خواهد تا طرح‌های سازنده‌شان را در باره انتخابات با این کمیسیون شریک کنند.

آقای احمدزی که روز چهار شنبه در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد گفت، در تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها هیچ تغییری نخواهد آمد.

نجیب الله احمدزی
نجیب الله احمدزی

او می‌گوید:

"رهبری کمیسیون مستقل انتخابات ارادۀ جدی دارد تا انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها را در زمان معین برگزار کند و هیچ تغییر در آن نخواهد آمد. کمیسیون باور دارد و به مردم تعهد می‌کند که انتخابات سال آینده برای ملت، نهادهای ناظر، کشورهای کمک کننده و جامعه جهانی قابل اعتماد و شفاف خواهد بود."

بر اساس تاریخ اعلان شده از سوی کمیسیون انتخابات، انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها قرار است در شانزدهم سرطان سال آینده خورشیدی برگزار شود.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، در صورت که در این روند مشکل و موانع به‌وجود بیاید و کمیسیون نسبت به حل کردن آن عاجز بماند، آنان به مردم مراجعه خواهند کرد.

هفته گذشته شورای زیر نام تفاهم جریان‌های سیاسی در کابل نسبت به کار کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی انتقاد کرده و گفتند، کمیشنران برحال توانایی برگزاری انتخابات شفاف را ندارند و باید از وظایف‌شان عزل شوند.

هرچند کمیسیون مستقل انتخابات گفته‌است، آنان به‌زودی روند ارزیابی مجدد مراکز رأی‌دهی را به پایان می‌رسانند، اما برخی جریان‌های سیاسی و اعضای شورای ملی پیش از این گفته‌اند، اختلاف‌های سیاسی میان برخی کمیشنران، تأمین نشدن بودجه انتخابات و امنیت این روند از موارد اند که تا هنوز پیشرفت‌های چشم‌گیر در این باره صورت نگرفته‌است.

جانداد سپین غر رئیس شبکه نهادهای جامعه مدنی برای انتخابات یا اکسین روز چهار شنبه به رادیو آزادی گفت، کمیسیون انتخابات برای این‌که این روند را شفاف برگزار کند باید اعتماد احزاب سیاسی، نهادهای مدنی و مردم را به دست بیارد و نیز به ظرفیت‌سازی در کمیسیون بپردازد.

جاندان سپین غر
جاندان سپین غر

او افزود:

"اگر بدون در نظرداشت این مسایل یک سلسله تغییرات و اجرأت طوری صورت گیرد که اعتماد سازی نشود، اصلاحات لازم در سیستم تطبیق نشود، ظرفیت‌های لازم ایجاد نشود و ما محض یک انتخابات را تمثیل می‌کنیم این به نظر من یک نقطه نیست که مورد اعتماد ما و دیگران باشد."

اما، گلا جان عبدالبدیع صیاد سخنگوی این کمیسیون در نشست خبری روز چهار شنبه گفت، آنان توانسته‌اند اعتماد مردم و نهادهای تمویل کننده را به دست بیاورند.

به‌گفته وی، کمیسیون انتخابات نسبت به هر کارکرد خود به مردم پاسخگو است.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG