لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۴

ریاست اجرائیۀ افغانستان بر تحقق نیافتن تعهدات حکومت به مردم اعتراف کرد


رئیس اجرائیۀ حکومت افغانستان می‎پذیرد، تعهداتی که حکومت برای مردم سپرده بود، تحقق نیافته‎اند.

عبدالله عبدالله هرچند به دستاوردهای حکومت در سه سال گذشته اشاره می‎کند، اما می‎گوید، آنچه حق مردم بود و رهبران حکومت تعهد کرده بودند مردم به آن دست نیافته‌اند.

وی روز چهارشنبه «۱۷عقرب ۱۳۹۶» در نشست که از سوی نهاد تحقیقاتی حقوق زنان و کودکان برگزار شده بود تأکید ورزید که برای تغییر وضعیت کنونی به ویژه در بخش زنان باید کارهای بیشتری صورت گیرد.

آقای عبدالله گفت نقش زنان در تصمیم گیری‎های سیاسی زیر سایه چالش‎های رفته‎است که در برابر حکومت قرار دارند.

عبدالله عبدالله
عبدالله عبدالله

او افزود:

"همه مسئولیت داریم، برای تغییر وضعیت موجود در عرصه‎های مختلف و به‌خاطر گذاشتن یک تهداب مستحکم برای آینده با ثبات افغانستان، تعهد همه ما را می‎خواهد، در حکومت باید این جرأت را داشته باشیم که بگوییم و اعتراف کنیم آنچه را که حق مردم بوده به آن نرسیده‎ایم و آنچه را تعهد کرده بودیم، تحقق نیافته‎است."

رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی در حالی از عملی نشدن وعده‎های حکومت برای مردم به ویژه در راستای بلند بردن قابلیت‎های زنان سخن می‎زند که پیش از این شبکه زنان افغان و شماری از فعالان زن نیز حکومت را به‌خاطر عملی نشدن وعده‌هایش در برابر آنان به انتقاد گرفته‎است.

زرقا یفتلی رئیس نهاد تحقیقاتی حقوق زنان و کودکان نیز در صحبت به این نشست حضور زنان را در نهادهای حکومتی به ویژه بخش‎های تصمیم‌گیری و شورای عالی صلح افغانستان سمبولیک می‎خواند.

او افزود:

"آنچه را حکومت وحدت ملی تعهد کرده بود در قسمت تأمین حقوق زنان و مشارکت سیاسی زنان، امروز می‎بینیم که مشارکت کمرنگ شده‎است. نگرانی ما همین است که امروز اکثریت زنان به خصوص نهادهای فعال حقوق زنان از این بابت نگران استند."

با این همه حکومت افغانستان ۲۷ درصد حضور زنان در شورای ملی یعنی حضور دو وزیر زن در کابینه، حضور ۹ معین زن در وزارت‎ها، فعالیت ۱۲ زن در شورای عالی صلح و نیز گزینش چهار زن به صفت سفیران افغانستان را عملی شدن بخشی از تعهداتی می‎داند که در پیوند به مشارکت سیاسی زنان و بلند بردن قابلیت‎های آنان داده بود.

در این میان، اکرم خپلواک رئیس دارالانشای شورای عالی صلح که در این نشست حضور داشت نگرانی‎ها را در پیوند به نقش سمبولیک زنان در این شورا بی‌جا می‎خواند.

اکرم خپلواک
اکرم خپلواک

او افزود:

"شورای عالی صلح خود را مکلف می‎داند که برای آوردن صلح نقش زنان و خواهران را در نظر گیرد، زیرا بسیار مهم است و این زن است که یک نسل را تغییر داده می‎تواند، خواهرانی که در شورای عالی صلح گزینش شده‎اند، میان آنان کدام صف‌بندی وجود ندارد و آن نگرانی که نزد بعضی خواهران ما موجود است، آنچنان نیست."

اما نیلوفر ابراهیمی یکی از نماینده‎گان مردم در ولسی جرگه می‎گوید، تعهدات ملی و بین‌المللی برای تقویت نقش زنان باید عملی گردد و به حضور چند زن در کرسی‎های حکومتی نباید خلاصه شود.

وی نقش زنان در ادارات دولتی را بیشتر نمایشی دانسته و می‎گوید به همین علت طوری که لازم است فعالیت‎های آنان تأثیرگذار نبوده‎است.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG