لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۸:۱۸

ناتو: طالبان در دست‌یابی به هدف استراتژیک‌شان در افغانستان ناکام ماندند


ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو می‎گوید که طالبان در برآورده ساختن هدف استراتژیک‌شان در افغانستان ناکام مانده‎اند.

ستولتنبرگ در جریان سخنرانی خود در روز نخست نشست دو روزۀ وزیران ناتو در بروکسل پایتخت بلجیم در پاسخ به یکی از پرسش‎ها این پیام را به طالبان فرستاد.

او افزود:

"پیام ما این است که ما در افغانستان خواهیم ماند تا نیروهای افغان را آموزش دهیم، به آنان کمک کنیم و آنان را حمایت کنیم، تا آنان بتوانند با طالبان و سازمان‎های تروریستی بجنگند و کشور شان را با ثبات سازند. چالش‎ها موجود اند، ولی ما شاهد پیشرفت‎ها هم بوده‎ایم. نیروهای افغان توان مبارزه با طالبان را دارند و طالبان در برآورده ساختن هدف استراتژیک شان که همانا کنترول مراکز ولایات است، ناکام مانده‎اند. به همین دلیل است که ما اکنون شاهد حمله‎های شدید بر غیر نظامیان هستیم."

ینس ستولتنبرگ
ینس ستولتنبرگ

وی همچنین گفت که وزیران دفاع ناتو و شریکان‌شان فردا پنجشنبه در مورد مأموریت حمایت قاطع در افغانستان به تفصیل بحث خواهند کرد.

آموزش، مشوره و کمک با نیروهای افغان هدف اصلی این مأموریت ناتو است که در جنوری سال ۲۰۱۵ آغاز شد.

افزایش شمار نیروها در افغانستان از بحث‎های کلیدیست که قرار است شمار نیروهای مأموریت حمایت قاطع از حدود ۱۳ هزار به حدود ۱۶ هزار افزایش یابد.

از افغانستان، دگر جنرال طارق‌شاه بهرامی سرپرست وزارت دفاع ملی افغانستان و هیئت همراهش در نشست فردا اشتراک می‎کنند.

برای ناتو اصلاحات در بخش‎های گوناگون در افغانستان و نیز مبارزه با فساد اداری بسیار مهم است.

برای ناتو اصلاحات در بخش‎های گوناگون در افغانستان بسیار مهم است.
برای ناتو اصلاحات در بخش‎های گوناگون در افغانستان بسیار مهم است.

از سوی دیگر، منشی عمومی ناتو با تأکید بر اهمیت انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها و نیز انتخابات ریاست جمهوری آینده گفت که امنیت برای برگزاری این روندهای دموکراتیک مهم است.

امروز چهارشنبه، وزیران دفاع ناتو در مورد مسایل کلیدی دیگر مانند ساختار فرماندهی ناتو و نیز تهدیدها از جانب کوریای شمالی بحث می‎کنند.

برای ناتو مهم است تا با توجه به افزایش و تحول تهدیدهای امنیتی در جهان، ظرفیت‎های خود را به‌گونه عیار سازد تا اطمینان حاصل شود که به‌طور کامل می‎توانند از شهروندان‌شان حفاظت کنند.

تغییر در فرماندهی‎های ناتو به هدف بهبود حرکت نیروها در داخل اروپا و فراتر از آن از بحث‎های مهم است.

منشی عمومی ناتو درین مورد بیشتر گفت:

"در این نشست، انتظار دارم که وزیران در اصول در مورد یک طرح کلی به‌عنوان مبنا برای کار بیشتر توافق کنند. این شامل یک فرماندهی جدید برای کمک به محافظت از خطوط بحری بین امریکای شمالی و اروپا و یک قوماندانی دیگر برای بهبود حرکت نیروها و تجهیزات در اروپا می‌شود."

برنامه‎های هسته‌ای و بالستیکی کوریای شمالی از نگرانی‎های دیگر وزیران دفاع ناتو است.

ستولتنبرگ امروز گفت که باید فشارهای سیاسی، دیپلوماتیک و اقتصادی نیرومند بر کوریای شمالی وارد شود تا به یک توافق مسالمت‌آمیز دست یافته شود.

XS
SM
MD
LG