لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۱۰:۱۷

عبدالله عبدالله در نشست ماه آینده "سران عضو شانگهای" در روسیه اشتراک می‌کند


عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان

ریاست اجرائیه می‌گوید، عبدالله عبدالله در اجلاس کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که امسال در روسیه برگزار می‌شود، اشتراک می‌کند.

رهبران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در این نشست روی همکاری‌های امنیتی و اقتصادی و وضعیت کلی منطقه بحث و تبادل نظر می‌کنند.

مجیب‌الرحمن رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیۀ افغانستان روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت:

"رئیس اجرائیه افغانستان رسماً از سوی نخست وزیر روسیه برای اشتراک در نشست سران سازمان همکاری‌های شانگهای که امسال روسیه میزبان آن است، دعوت شده‌است."

مجیب الرحمن رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان
مجیب الرحمن رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان

نشست سازمان همکاری شانگهای در اول ماه دسمبر امسال در سوچی شهر ساحلی روسیه برگزار می‌شود.

به‌گفته سخنگوی ریاست اجرائیه، آقای عبدالله در این سفرش با صدراعظم و دیگر مقام‌های عالی رتبه روسیه نیز دیدارهای خواهد داشت.

در این اواخر، ادعا‌های اوج گرفته که گویا روسیه جنگجویان طالبان را کمک نظامی و حمایت مالی می‌کند.

جنرال جان نیکلسن قوماندان نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان در ماه فبروری سال جاری به یک کمیته مجلس سنای امریکا گفته بود، روسیه به‌طور پنهانی و آشکار حمایت از طالبان را افزایش داده و با این کار می‎خواهد تلاش‎های امریکا و ناتو را در افغانستان تضعیف کند.

در ماه سپتمبر جنرال کورتیس سکاپاروتی قوماندان امریکایی نیروهای ناتو در اروپا نیز به کانگرس امریکا گفت، شواهد کمک‎های در حال افزایش روسیه را با طالبان مشاهده کرده و احتمال دارد روسیه با این گروه در تدارک تجهیزات کمک کند.

  • اما جنرال کورتیس نگفته‎است که هدف وی از کمک تجهیزات نظامی است، یا نه؟

مجیب‌الرحمن رحیمی سخنگوی عبدالله عبدالله در ارتباط به نگرانی‌های که گویا روسیه مخالفین حکومت افغانستان را کمک می‌کند، گفت:

"روسیه رسماً چنین ادعای را رد کرده، حکومت افغانستان هم چنین گزارش‌های را تأیید نکرده و اسناد و شواهد نیز در این زمینه وجود ندارند. ما خواهان همکاری روسیه با متحدین بین‌المللی ما در مبارزه با تروریزم و افراط‌گرایی هستیم. در مورد همکاری‌های مشترک با این تهدیدها طبعاً صحبت می‌شود. شما می‌دانید که تروریستان در شمال افغانستان حضور دارند و این باعث نگرانی روسیه و کشور‌های آسیای میانه است. طبعاً در این دیدارها تبادل نظر صورت می‌گیرد."

سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۰۱ میلادی به هدف همکاری‎های چند جانبه امنیتی با عضویت ۶ کشور (روسیه، قزاقستان، تاجکستان، ازبکستان، چین و قرغزستان) به میان آمد و هند و پاکستان نیز بعداً توانستند عضویت این سازمان را به دست بیاورند.

هرچند افغانستان تا حال عضویت دایمی این سازمان را به دست نیاورده، اما نمایندۀ این‌کشور از چند سال به این‌سو، در نشست‎های این سازمان به عنوان عضو ناظر شرکت می‌کند و درخواست این‌کشور برای عضویت دایمی در مراحل اجرا قرار دارد.

XS
SM
MD
LG