لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۴

ارغندیوال: میان من و حکمتیار وحدت به‌میان نیامده‌است


در حالی که گلبدین حکمتیار کنگرۀ شورای مرکزی حزب اسلامی را فرا خوانده، عبدالهادی ارغندیوال می‌گوید، حزب اسلامی در وزارت عدلیه به رهبری او ثبت است و تا حال میان او و گلبدین حکمتیار وحدت به میان نیامده‌است..

وی که در روز اول کنگرۀ شورای مرکزی حزب اسلامی در تالار لویه جرگه حضور نداشت، روز پنج‌شنبه "۱۸ عقرب ۱۳۹۶" به رادیو آزادی گفت، امیدوار است تا میان او و گلبدین حکمتیار توافق به میان بیاید.

عبدالهادی ارغندیوال
عبدالهادی ارغندیوال

او افزود:

"تا حال وحدت به وجود نیامده، ولی امیدوار هستیم که بتوانیم توافق به وجود بیاید، در وزارت عدلیه که ثبت است حزب اسلامی به نام من است. صحبت‌ها جریان دارد امیدواریم به توافق برسیم و هر کس را که حزبی‌ها به‌عنوان رهبر تعیین کند، مورد قبول ما هم خواهد بود."

روز چهارشنبۀ هفته روان گلبدین حکمتیار کنگره شورای مرکزی حزب اسلامی را فرا خواند و در این کنگره به‌گفته مسئولان شورای مرکزی این حزب بیش از سه هزار تن شرکت کرده‌اند.

این کنگره برای سه روز یعنی تا روز جمعه دوام خواهد کرد و گفته می‌شود که در اخیر این نشست، رهبر این حزب مشخص خواهد شد.

در همین حال وزارت عدلیه افغانستان می‌گوید، حزب اسلامی تا حال به ریاست عبدالهادی ارغندیوال در این وزارت ثبت است.

امان ریاضت سخنگوی این وزارت روز پنج‌شنبه به رادیو آزادی گفت:

"زیر نام حزب اسلامی افغانستان می‌تواند فعالیت‌شان غیر قانونی باشد، اما زیر نام کدام حزب دیگر اگر این‌ها برنامه می‌داشته باشند تا به ثبت برسانند حساب‌اش جدا است، می‌توانند کنگره تشکیل دهند و رهبر شان را مشخص کنند و برای ثبت بیایند، ما در وزارت عدلیه حزب اسلامی را به رهبری عبدالهادی ارغندیوال و ۴۶ تن از مؤسسین این حزب به ثبت رسانده‌ایم."

اما سخنگوی شورای مرکزی حزب اسلامی می‌گوید، حکومت افغانستان سال گذشته با گلبدین حکمتیار به‌عنوان رهبر این حزب توافق‌نامه صلح به امضأ رسانده است.

فضل من‌الله ممتاز سخنگوی این شورا روز پنج‌شنبه به رادیو آزادی در باره اظهارات عبدالهادی ارغندیوال نیز صحبت کرده گفت:

"وقتی که گفت‌وگوها میان افراد سابق حزب اسلامی به‌خصوص ارغندیوال صاحب شروع شد، این‌ها همه‌شان به این توافق داشتند و توافق دارند که امیر حزب اسلامی جناب حکمتیار صاحب است و حزب اسلامی افغانستان واحد است و هیچ نوع تجزیه و انشعاب وجود ندارد و در توافق‌نامه که میان‌شان امضأ شده بود در آن آقای ارغندیوال هم امضأ کرده‌است."

گلبدین حکمتیار روز چهار شنبه در آغاز نشست کنگره شورای مرکزی حزب اسلامی گفت که می‌خواهد برای به میان آوردن یک موقف واحد حزب اسلامی را بار دیگر منظم کند.

گلبدین حکمتیار
گلبدین حکمتیار

اما در این کنگره شماری از چهره‌های حزب اسلامی به‌شمول عبدالهادی ارغندیوال و محمد اقبال صافی عضو ولسی جرگه و عضو این حزب، حضور نداشتند.

اقبال صافی روز پنج‌شنبه به رادیو آزادی گفت، وی بادر نظرداشت منافع ملی به‌عنوان عضو حزب اسلامی باقی خواهد ماند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG