لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۹

در اجلاس "امنیت و توسعه پایدار" از تلاش‌های صلح در افغانستان حمایت شد


برخی از اشتراک کننده‌های اجلاس امنیت و توسعه پایدار در آسیای مرکزی، بر حمایت از تلاش‌های صلح در افغانستان و ادامه همکاری با این‌کشور تأکید کردند.

یک هیئت حکومت افغانستان به ریاست صلاح الدین ربانی وزیر خارجه این‌کشور، در این نشست اشتراک کرده‌است.

وزارت خارجه افغانستان در یک اعلامیه گفته‌است که فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه این اجلاس در ازبکستان در دیدار با آقای ربانی بر پشتیبانی این اتحادیه از تلاش‌های افغانستان برای صلح و ایجاد اجماع منطقه‌ای تأکید کرد.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان به رادیو آزادی گفت که در این ملاقات در مورد همکاری‌های اتحادیه اروپا با افغانستان نیز بحث شد.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

وی افزود:

" در ملاقاتی‌که صورت گرفت روی همکاری‌های اتحادیه اروپا با افغانستان و استراتژی جدید اتحادیه اروپا در قبال افغانستان بحث صورت گرفت و بر ادامه همکاری‌های اتحادیه اروپا با افغانستان و حمایت این اتحادیه از افغانستان و تعهد درازمدت درین راستا تأکید صورت گرفت."

وزیر خارجه افغانستان به روز جمعه « ۱۹ عقرب ۱۳۹۶» در حاشیه نشست امنیت و توسعه پایدار در آسیای مرکزی با لیسا کرتس مدیر ارشد امور آسیای جنوبی و مرکزی در شورای امنیت ملی امریکا و وزیر خارجه تاجکستان نیز ملاقات کرد.

وزارت خارجه افغانستان می‌گوید که در ملاقات میان آقای ربانی و خانم کرتس در رابطه به برگزاری انتخابات در افغانستان، وضعیت سیاسی و امنیتی و گفت‌وگوهای صلح و اجماع منطقه‌ای بحث شد.

نشست امنیت و توسعه پایدار در آسیای مرکزی دیروز جمعه در شهر سمرقند ازبکستان آغاز شد و امروز شنبه « ۲۰ عقرب ۱۳۹۶» نیز ادامه می‌یابد.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنرانی‌اش در این اجلاس روی مبارزه با تروریزم بین‌المللی تمرکز کرد و به تلاش در راستای دستیابی به صلح و رفاه در افغانستان اشاره کرد.

اتحادیه اروپا بر پشتیبانی اش از تلاش‌های افغانستان برای صلح و ایجاد اجماع منطقه‌ای تأکید کرد.

فدریکا موگرینی، صلح را در افغانستان برای همسایه‌های این‌کشور و تمام منطقه مهم خواند.

وزیر خارجه افغانستان نیز در اجلاس امنیت و توسعه پایدار در آسیای مرکزی در ازبکستان سخنرانی کرد.

آقای مستغنی در مورد انتظار هیئت افغانستان از این نشست چنین گفت:

" هیئت عالی رتبه جمهوری اسلامی افغانستان در این کنفرانس با این انتظار اشتراک کرده که این کنفرانس و این چنین نشست‌های منطقه‌ای بتواند باعث تقویت اجماع منطقه‌ای و همچنان گسترش همگرایی اقتصادی منطقه‌ای و تشریک مساعی هر چه بیشتر در سطح منطقه در مبارزه با تهدید‌های مشترک امنیتی شود و نکاتی را که در سخنرانی وزیر امور خارجه افغانستان هم عمدتاً مورد تمرکز بوده، تأکید بالای همین موارد است."

وزیر خارجه افغانستان و هیئت همراه‌ اش در حالی برای اشتراک در اجلاس امنیت و توسعه پایدار در آسیای مرکزی به ازبکستان رفته‌است که انتظار می‌رود رئیس جمهور اشرف غنی نیز در آینده نزدیک از ازبکستان دیدن کند.

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان، مسافرت محمد اشرف غنی را به ازبکستان مهم می‌خواند و می‌گوید که در جریان این سفر رسمی، ۱۶ سند همکاری در عرصه‌های مختلف میان دو کشور به امضا خواهند رسید.

XS
SM
MD
LG