لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۱

افغانستان با پنج کشور آسیای میانه برای تقویت اجماع منطقوی صحبت می‌کند


افغانستان با پنج کشور آسیای میانه برای تقویت اجماع منطقوی صحبت می‌کند.

وزارت خارجه افغانستان می‌گوید، حکومت این کشور پیشنهاد سازمان ملل‌متحد در این باره را پذیرفته که برای تقویت اجماع منطقوی و حل مشکلات امنیتی و اقتصادی با پنج کشور آسیای میانه، گفت‌وگو کند.

شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه "۱۷ عقرب ۱۳۹۶" در یک نشست خبری گفت، وزیر خارجه افغانستان در جریان سفرش به ازبکستان با وزرای خارجه پنج کشور آسیای میانه در این باره صحبت خواهد کرد.

به‌گفته وی، در کنار سازمان ملل‌متحد، کشورهای تاجکستان، ازبکستان، ترکمنستان، قرغزستان، قزاقستان و افغانستان شامل این چهارچوب اند.

شکیب مستغنی
شکیب مستغنی

او افزود:

"این چهارچوب که نشست‌های آن همه‌ساله به سطح سفیران، نماینده‌های دایمی این کشورها در سازمان ملل‌متحد و معینان وزرای خارجه این کشورها برگزار می‌شود، فرصت‌های مؤثری را برای تقویت اجماع منطقوی در مورد افغانستان، همگرایی اقتصادی و تشریک مساعی منطقوی در مبارزه با چالش‌های مشترک امنیتی را فراهم خواهد ساخت."

آقای مستغنی همچنان می‌گوید، صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه برای به دست آوردن هدف یاد شده و اشتراک در کنفرانس انکشاف و امنیت به ازبکستان سفر کرده‌است.

وی می‌گوید، آقای ربانی در این سفر همچنان با وزرای خارجه کشورهای آسیای میانه، ترکیه و ایران نیز دیدارهای جداگانه خواهد کرد.

تلاش‌ها برای به میان آمدن چهارچوب جدید که سازمان ملل‌متحد آن را پیشنهاد کرده‌است در حالی صورت می‌گیرد که حکومت وحدت ملی از سه سال به این‌سو برای به میان آمدن اجماع منطقوی و بین‌المللی تأکید کرده‌است.

ریاست جمهوری افغانستان گفته‌است، تا حدی زیادی در این بخش موفقیت‌های به دست آمده‌است و بیشتر کشورهای جهان این را می‌دانند که تروریزم از کجا سرچشمه می‌گیرد.

در همین حال شهزاده مسعود کارشناس مسایل سیاسی پیشنهاد سازمان ملل‌متحد را مهم خوانده می‌گوید، باید تلاش صورت گیرد تا حمایت کشورهای منطقه به افغانستان بیشتر شود.

اوافزود:

"اگر تنها اعتماد کشورهای آسیای میانه به دست می‌آید و اعتماد دیگر کشورهای منطقه گرفته نمی‌شود، نتایج خوبی به دنبال نخواهد داشت، اما این یک پیشنهاد خوب است که در قدم اول چهارچوب به میان بیاید و سپس اعتماد کشورهای دیگر به دست آید."

وی می‌گوید، در صورتی‌که این چهارچوب گسترش یابد و دیگر کشورها هم عضو آن شوند، سود بیشتر به افغانستان و منطقه خواهد داشت.

این تلاش‌ها در حالی صورت می‌گیرد که حکومت افغانستان برای تجارت با کشورهای آسیای میانه علاقه بیشتر دارد و انتظار می‌رود که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز در آینده نزدیک به ازبکستان برود.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG