لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۸

قرارداد "راه لاجورد" در هفتمین نشست منطقوی "ریکا" در ترکمنستان امضأ شد


قرارداد راه لاجورد امروز «۲۴ عقرب ۱۳۹۶» در هفتمین نشست منطقوی "ریکا" در عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان امضأ شد.

صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان از امضای این قرارداد در سخنرانی‌اش در این نشست خبر داد و گفت که امضای قرارداد راه لاجورد در نتیجۀ تلاش دسته جمعی به‌خاطر تقویت اتصال و گسترش تجارت از طریق سرمایه‌گذاری روی زیر بناها و بهبود همکاری و هماهنگی صورت گرفت.

قرارداد راه لاجورد میان افغانستان، ترکیه، ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان امضأ شده‌است.

مسیر که راه لاجورد نام‌گذاری شده، قرار است از مسیر ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان به بحیره سیاه و بعد با گذشتن از ترکیه، افغانستان را به آب‌های آزاد وصل کند.

صلاح‌الدین ربانی در ادامه سخنرانی خود در نشست همکاری‌های اقتصادی منطقوی در باره افغانستان از دستاوردهای دیگر اقتصادی نیز یادآور شد و گفت که امضای بیانیه مشترک وزرا در مورد انتقال برق ۵۰۰ کیلو ولت ترکمنستان به افغانستان در میان دستاوردهای بزرگ است که بیانگر پیشرفت مداوم در پیشبرد همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای است.

​صلاح‌الدین ربانی همچنان از ایجاد دهلیز هوایی میان هند و افغانستان یادآور شده گفت که از ماه جون سال روان میلادی تا کنون ۱۱۵۰ تُن لباس تجار افغان به بازارهای هند صادر شده‌است.

هفتمین کنفرانس دو روزۀ همکاری اقتصادی منطقه‌ای در مورد افغانستان یا "ریکا" روز گذشته در عشق‌آباد آغاز شد و قرار است امروز نیز دوام کند.

در این نشست که محمد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری و صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان شرکت کرده‌اند روی چگونگی سرمایه‌گذاری، تجارت و ترانسپورت کشورهای همسایه افغانستان و منطقه بحث خواهد شد.

سرور دانش
سرور دانش

"ریکا" یا سازمان همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای در سال ۲۰۰۵ میلادی ایجاد شد نشست‌های قبلی این سازمان در کابل، استانبول، دهلی‌نو و اسلام‌آباد برگزار شده‌اند.

وزارت خارجه افغانستان پیش از برگزاری هفتمین نشست "ریکا" به رادیو آزادی گفت که امسال سه پروژه مهم که عبارت اند از توانمند سازی اقتصادی زنان از طریق همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای، ایجاد اتاق‌های تجارت صنایع "ریکا" و ایجاد مرکز تحقیقاتی و ارزیابی از سوی افغانستان در این نشست پشنهاد خواهد شد.

XS
SM
MD
LG