لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۲

وزارت داخله ادعای استفاده دوربین‎های شب‌بین توسط طالبان را بررسی می‌کند


پس از ادعاها مبنی بر استفاده دوربین‎های شب‌بین توسط طالبان در فراه ارزگان و برخی ولایت‎های دیگر، وزارت داخله افغانستان می‎گوید، این موضوع را به‌گونه جدی بررسی خواهد کرد.

نجیب دانش سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت روز چهار شنبه «۲۴ عقرب ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت، این‎که طالبان با تجهیزات پیشرفته حمایت می‎شوند، قابل نگرانی است.

دانش گفت، این‎که طالبان چگونه به دوربین‎های شب‌بین دسترسی پیدا کرده‎اند و این دوربین‎ها ساخت کدام کشور است، یک تیم تخنیکی برای بررسی آن مؤظف شده‎است.

نجیب دانش
نجیب دانش

او افزود:

"بلی این گزارش به ما هم رسیده، ما یک تیم تخنیکی را مؤظف کردیم که در مورد این تجهیزات تحقیقات کنند که این تجهیزات ساخت کجا است و چگونه در اختیار طالبان قرار گرفته، بلی این یک نگرانی است."

وزارت داخله در حالی از بررسی‎ها در این باره خبر می‎دهد که برخی مسئولان محلی ولایت فراه روز سه شنبه در مصاحبه با رادیو آزادی ادعا کردند که طالبان از دوربین‎های شب‌بین ساخت روسیه در این ولایت استفاده می‎کنند.

وزارت دفاع افغانستان هم تائید می‎کند که طالبان از دوربین‎های شب‌بین استفاده می‎کنند، اما این‎که این دوربین‎ها ساخت کدام کشور اند، این وزارت اظهار بی‌خبری کرد.

این اولین بار نیست که نسبت به تجهیز طالبان از سوی روسیه چنین ادعا صورت می‎گیرد.

مسکو بارها گزارش مبنی بر حمایت نظامی از طالبان را رد کرده‎است.

در ماه جولای سال روان میلادی تلویزیون «سی ان ان» امریکا نیز گزارشی را در باره همکاری روسیه با طالبان، به نشر سپرد.

اخیراً روزنامه تایمز آف لندن به قول برخی منابع ادعا کرده‎است که روسیه از طریق فروش تیل، از طالبان حمایت مالی می‎کند.

شماری از اعضای هیئت اداری ولسی جرگه می‎گویند، این گزارش‎ها تشویش‎های جدیدی را به مردم به میان آورده که گویا طالبان از تجهیزات روسی در جنگ استفاده می‎کنند.

نذیر احمدزی معاون دوم این جرگه روز چهار شنبه در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"برای مردم یک نگرانی به میان آمده که خدای ناخواسته این کشور به‌سوی یک جنگ نیابتی در حرکت است، چون این تجهیزات پیشرفته در کدام بازار به فروش نمی‌رسد، طبعاً این تجهیزات از سوی برخی حلقات استخباراتی برای‌شان توزیع می شود."

نذیر احمدزی
نذیر احمدزی

در همین حال مأموریت حمایت قاطع در افغانستان می‎گوید، آنان در این باره بیشتر از آنچه در رسانه‎ها نشر شده، معلومات ندارند.

کیون فولکنر معاون سخنگوی این مأموریت در ایمیل که روز چهارشنبه به رادیو آزادی فرستاد در این باره گفته‎است:

"در جواب به سؤال شما باید بگویم که ما در این باره هیچ معلومات اضافی نداریم که با شما شریک کنیم."

تلاش کردیم در باره ادعاها مبنی بر حمایت روسیه از طالبان، نظر سفارت این کشور در کابل را داشته باشیم، اما مسئولان در این سفارت از ابراز نظر خودداری کردند.

در همین حال گل احمد مجاهد یکی از کارشناسان نظامی در این باره می‎گوید، این‎که اخیراً به طالبان سلاح و تجهیزات پیشرفته می‎رسد نشان دهنده یک جنگ نیابتی است و این موضوع قابل نگرانی است.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG