لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۴

مقامات فراه: طالبان در جنگ از دوربین‌های "شب‌بین" روسی استفاده می‌کنند


در ادامۀ نگرانی‌ها مبنی بر استفاده سلاح‌های مدرن از سوی مخالفین مسلح، اکنون مقام‌های محلی فراه ادعا دارند که طالبان مسلح در میدان‌های جنگ از دوربین‌های شب‌بین که نشان روسیه در آن‌ها حک شده، کار می‌گیرند.

ناصر مهری سخنگوی والی فراه روز سه شنبه « ۲۳ عقرب ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت که طالبان مسلح از این دوربین‌ها در اکثر حملات‌شان استفاده می‌کنند و این دوربین‌ها در میدان‌های جنگ باقی مانده‌اند.

وی گفت:

"طالبان مسلح از دوربین‌های شب‌بین که ساخت روسیه است، استفاده می‌کنند، نظامیان افغان در جریان عملیات این دوربین‌ها را به دست آورده‌اند و طالبان در اکثر حملات‌شان بالای پوسته‌های امنیتی از همین دوربین‌ها کار می‌گیرند."

آقای مهری گفت که عکس این دوربین‌ها در اختیار‌ شان است و وعده دادند که آن را به رادیو آزادی خواهند سپرد.

این بار نخست نیست که در مورد کمک تجهیزات مدرن جنگی با طالبان گزارش‌ها به نشر می‌رسند، پیش از این نیز برخی کشور‌ها متهم به کمک با طالبان شده‌اند، اما وزارت دفاع مکرراً به رادیو آزادی از تحقیق و بررسی در این زمینه سخن زده‌است.

اکنون هم مسئولان این وزارت می‌پذیرند که طالبان مسلح از دوربین‌های شب‌بین استفاده می‌کنند، اما در مورد این‌که دوربین‌ها مربوط به کدام کشور است، ابراز بی‌خبری می‌کنند.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

دولت وزیری سخنگوی این وزارت در پاسخ به این پرسش رادیو آزادی که گویا طالبان مسلح این دوربین‌ها را از کجا بدست می‌آورند، چنین گفت:

"اکثر وسایل نظامی آن طرف خط در جمرود، باره و دره پاکستان بازار آزاد دارد و مخالفین می‌توانند به ساده‌گی آن را بدست بیاورند و حک کردن مارک هم کاری آسان است، اما در این مورد تا هنوز اسناد وجود ندارد که نشان بدهد که این وسیله نظامی روسی است."

طالبان مسلح در میدان‌های جنگ از دوربین‌های شب‌بین که نشان روسیه در آن‌ها حک شده، کار می‌گیرند.

مسکو همواره کمک نظامی با طالبان مسلح را رد کرده‌است، اما رئیس جمهور غنی اخیراً در یک نشست مردمی در پکتیا گفته بود که طالبان از کسانی سلاح دریافت می‌کنند که میلیون‌ها افغان را کشته‌اند.

هرچند آقای غنی از کشور خاصی نام نبرد، اما کارشناسان افغان می‌گویند که اشاره رئیس جمهور به سوی روسیه بوده‌است.

با این همه شورای ولایتی فراه می‌گوید که از مدت دو سال به این‌سو، از جانب کشور‌های مختلف سلاح مدرن در اختیار طالبان مسلح قرار می‌گیرد.

داد الله قانع منشی این شورا به رادیو آزادی گفت که یک عامل بلند بودن سطح تلفات نظامیان افغان در فراه هم استفاده سلاح‌های مدرن از سوی طالبان مسلح است.

اما طالبان مسلح تا هنوز در این مورد ابراز نظر نکرده‌اند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG