لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۴

ملل متحد هدف قرار دادن غیر نظامیان در حمله اخیر کابل را محکوم کرد


دفتر ملل متحد در کابل حمله دیروز در پایتخت را که در نتیجۀ آن غیر نظامیان کشته و زخمی شدند محکوم می‎کند.

یوناما یا هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان یکبار دیگر از تمام اطراف درگیر خواستار شد که برای حفاظت غیر نظامیان باید به تعهدات بین المللی پابند باشند.

اعلامیه یوناما، هدف قرار دادن غیرنظامیان در حمله دیروز در کابل را به شدت محکوم می‎کند.

تدامیچی یاماموتو نمایندۀ خاص ملل متحد برای افغانستان در اعلامیۀ خود این حمله را کاملا غیر قابل قبول، یک عمل تروریستی و نقض جدی قانون بین المللی خوانده محکوم می‎کند.

کابل
کابل

وی تاکید می‎کند در زمانی‎که افغانستان با شمار زیادی چالش رو به رو است و شمار زیادی از افغان‎ها مشتاق صلح هستند این حملات قابل توجیه نیستند.

یوناما از تمام اطراف درگیر خواستار شده‎است که برای انجام اقدامات عملی جهت محافظت از غیر نظامیان باید به شدت به تعهدات خود در مطابقت با قانون بین المللی بشر دوستانه پایبند باشند.

حمله انتحاری دیروز در کابل که هنگام یک گردهمایی حزبجمعیت اسلامی افغانستان صورت گرفت طبق آخرین آمار ده کشته و یازده زخمی به شمول پولیس و افراد ملکی به جا گذاشت.

نجیب دانش سرپرست سخنگوی وزارت داخله شب گذشتهدر بارۀ آخرین آمار تلفات به رادیو آزادی چنین توضیحات داد:

"رقمی‎که ما داریم هفت پولیس شهید است وهفت پولیس هم مجروح. چیزی‎که از شفاخانه ملکی به ما گزارش داده شده‎است سه ملکی شهید است و چهار ملکی مجروح. فضل خدا از شفاخانه که ما گزارش داریم از پولیس هم وضعیت شان کاملا خوب است و از مجروحین ملکی هم وضعیت شان خوب است. مشکل جدی ندارند."

قبل از این بصیر مجاهد سخنگوی قوماندانی امنیۀ کابل به رادیو آزادی گفته بود که شش نفر از غیر نظامیان و هشت پولیس کشته و هژده نفر دیگر اعم از پولیس و غیر نظامیان زخمی شده‎اند.

کابل
کابل

گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش مسئولیت حمله انتحاری دیروز در کابل را به عهده گرفت.

از سوی دیگر دارالافتای مصر حملات اخیر شورشیان طالب در کندهار را که منجر به کشته شدن ۲۲ پولیس و جراحت ۱۵ پولیس دیگر شد محکوم کرد.

اعلامیۀ اخیر دارالافتای مصر می‎گوید شریعت اسلام و همۀ شریعت‎های آسمانی خونریزی و تجاوز ناحق بر افراد ایمن را رد می‎کند.

بخش دیده بان فتواهای تکفیری و نظریات افراطی

دارالافتای مصر می‎گوید هرچند حرکت طالبان استفاده از عناصر خارجی در عملیات و حملات تروریستی خود را رد می‎کند ولی این حرکت جنگ خود علیه حکومت افغانستان و تنظیم‎های رقیب خود را اکنون به کمک عناصر خارجی به پیش می‎برد.

اعلامیه می‎ افزاید که مردم محل وجود خارجیان در صفوف طالبان را که به زبان‎های ترکمنی، ازبکی و پنجابی صحبت می‎کنند مورد تاکید قرار داده‎اند.

این اولین باریست که چنین یک اعلامیۀ از سوی دارالافتای مصر در بارۀ وقایع افغانستان نشر می‎شود.

XS
SM
MD
LG