لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۸

صدر اعظم لبنان با رئیس جمهور فرانسه دیدار کرد


صدر اعظم لبنان سعد حریری امروز «۲۷ عقرب ۱۳۹۶» با رئیس جمهور فرانسه امانوئل مکرون در پاریس ملاقات.

سعد حریری صدر اعظم لبنان که شب گذشته عربستان سعودی را ترک کرده و امروز صبح به پاریس رسید، چند ساعت بعد از رسیدن به اینجا در قصر ایلیزی پاریس با رئیس جمهور فرانسه امانوئل مکرون ملاقات کرد.

سعد حریری که پدرش رفیق حریری در سال ۲۰۰۵ در یک انفجار کشته شد و رسانه‌ها گروه قدرتمند تحت حمایت ایران شیعه‌های لبنان حزب الله را مسئول قتل وی می‌شمارند، در سال ۲۰۱۴ به‌حیث صدر اعظم لبنان انتخاب شد و حکومتی را رهبری می‌کند که حزب الله هم جز مهم آن است.

حریری در اوایل ماه جاری میلادی به عربستان سعودی سفر کرد و در جریان این سفر استعفای خود را اعلان نموده و ایران و حزب الله را متهم ساخت که برای بی‌ثباتی لبنان کار می‌کنند.

رئیس جمهور لبنان میشل عون که قبلاً استعفای حریری را رد کرده بود امروز با وی در پاریس تیلیفونی صحبت کرده و در صفحه تویتر رئیس جمهور عون نوشته شده که حریری گفته است به زودی به وطن بر می‌گردد و در جشن استقلال لبنان روز چهارشنبه اشتراک خواهد کرد.

حریری گفته است به زودی به وطن بر می‌گردد و در جشن استقلال لبنان روز چهارشنبه اشتراک خواهد کرد.

میشل عون
میشل عون

حریری تابعیت دوگانه دارد و تبعه عربستان سعودی هم می‌باشد و نظر به بیانات تحلیلگران و حتی مقامات غربی این اقدام جز از رقابت‌های دو قدرت منطقوی، سنی و شیعه یعنی عربستان سعودی و ایران می‌باشد که هر یک تلاش دارند نفوذ خود را در خاور میانه بیشتر بسازند.

به هر ترتیب عربستان سعودی این ادعا را که گویا حریری در اینجا گروگان بوده است و تحت فشار عربستان سعودی استعفای خود را اعلان کرده، رد نمود.

حریری در ملاقات با وزیر خارجه فرانسه در ریاض هم گفته بود که این ادعا‌ها حقیقت ندارند.

تصمیم بعدی حریری معلوم نیست که بعد از ملاقات با رهبران فرانسه چه می‌کند.

سعد حریری
سعد حریری

مقامات فرانسه می‌گویند او آزاد است و اگر خواسته باشد می‌تواند به کشور خود برگردد و کار خود را به‌حیث صدر اعظم ادامه بدهد و اگر هم تصمیم بگیرد می‌تواند استعفای خود را دوباره ارائه کند و تا تعیین حکومت نو به‌کار خود در این کشور ادامه بدهد.

کشور فرانسه که لبنان یک زمانی تحت تسلط سیاسی آن قرار داشت کوشش دارد که در بحران این کشور میانجیگری کند.

XS
SM
MD
LG