لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۷:۴۴

نیکلسن: طیارات «‌B-52» بالای مراکز بزرگ مواد مخدر در هلمند حمله کرده‌اند


قوماندان عمومی نیروهای امریکایی در افغانستان می‎گوید، بالای مراکز بزرگ مواد مخدر در ولایت هلمند حملات هوایی را انجام داده‎اند که طالبان از آن تمویل می‎گردند.

جان نیکلسن ناوقت روز دوشنبه «۲۹ عقرب ۱۳۹۶» در یک نشست خبری در کابل گفت که در این حملات هوایی حتی از طیاره‎های «بی-۵۲» نیز استفاده شده‎است.

وی، مواد مخدر را در این کشور منبع اصلی تمویل طالبان مسلح خوانده و تأکید می‎کند که این گروه از درک مواد مخدر عواید هنگفت را به دست میاورند.

نیکلسن
نیکلسن

او افزود:

"یک فابریکه تولید مواد مخدر طالبان در حمله طیاره (B-52) که بمب ۲۰۰۰ کیلویی را بالای آن پرتاب کرد که بیشتر از ۵۰ بیلر هیروئین تولید شده از بین رفته و این برای طالبان یک ضربه بزرگ است."

آقای نیکلسن گفت که ۸۵ درصد مواد مخدر جهان در افغانستان تولید می‎شوند که به‌گفته وی مواد مخدر پس از تروریزم به افغانستان و جهان یک خطر بزرگ محسوب می‎گردد.

وی این را نیز گفت که مواد مخدر افغانستان سالانه ۶۰ میلیارد دالر عواید داشته که از جمله ۲۰۰ میلیون دالر آن به جیب رهبران طالب می‎ریزد.

عملیات برای محو مراکز پروسس و تولید مواد مخدر در حالی آغاز شده‎است که پیش از این نیز نگرانی از این ناحیه وجود داشته و در برخی گزارش‎ها گفته شده‎است که همین پدیده منبع اصلی تمویل تروریستان در افغانستان می‎باشد.

در این حال ریاست جمهوری افغانستان نیز با نشر اعلامیه گفته‎است که به همکاری نیروهای بین‌المللی هشت مرکز تولید مواد مخدر در ولایت هلمند از بین برده شده‎اند.

در بخشی از این اعلامیه گفته شده‎است که هنوز هم به هدف از بین بردن مراکز مواد مخدر عملیات در برخی مناطق ولایت هلمند ادامه دارد.

در خبرنامه ارگ جنگ کنونی در افغانستان جنگ مواد مخدر خوانده شده و در آن گفته شده‎است که منبع اصلی تمویل طالبان و دیگر گروه‎های تروریستی همین مواد مخدر می‎باشد که بر اساس آن فعالیت‎های شان را به پیش می‎برند.

جنرال شریف یفتلی لوی درستیز اردوی افغانستان در این نشست خبری گفت که عملیات نیروهای افغان و بین‌المللی سبب از بین رفتن مراکز تمویل طالبان مسلح شده‎است.

جنرال یفتلی با جنرال نیکلسن
جنرال یفتلی با جنرال نیکلسن

او افزود:

"طالبان یک گروه شورشی متکی به مواد مخدره و جنایتکار است که از فروش مواد مخدر سود می‎برند و تولید تریاک در مناطق تحت تسلط این گروه سبب سلب شدن منافع با ارزش افغان‎ها شده و مانع پیشرفت می‎گردد بناً عملیات مشترک نیروهای افغان و امریکایی علاوه بر تضعیف منابع عایداتی طالبان از انتقال مواد مخدر به سراسر جهان جلوگیری می‎کند."

لوی درستیز اردوی افغانستان گفت که از آغاز سال ۲۰۱۷ میلادی تا کنون نیروهای افغان ۲۳۴۳ عملیات را به خاطر محو مواد مخدر در کشور انجام داده‎اند.

این در حالیست که چند روز قبل مقامات وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان گفت گزارش امسال آنان نشان می‎دهد که میزان کشت کوکنار در تناسب به سال گذشته ۶۳ درصد و تولید تریاک ۸۷ درصد افزایش یافته‎است.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG