لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۶

وزارت مالیه افغانستان مسوده بودجه سال مالی ۱۳۹۷ را به ولسی جرگه ارائه کرد


وزارت مالیه افغانستان مسوده بودجه سال مالی ۱۳۹۷ را جهت تصویب به ولسی جرگه ارائه کرد.

وزارت مالیه افغانستان پس از تأیید مشرانو جرگه مسوده بودجه سال مالی ۱۳۹۷ را به‌خاطر تصویب به ولسی جرگه ارائه کرد.

اکلیل حکیمی وزیر مالیه روز چهار شنبه «۰۱ قوس ۱۳۹۶» هنگام ارائه این مسوده گفت، در بودجه سال ۱۳۹۷ بیشتر به ولایات که به پروژه‌های انکشافی نیاز دارند توجه شده‌است.

در بودجه سال ۱۳۹۷ بیشتر به ولایات که به پروژه‌های انکشافی نیاز دارند توجه شده‌است.

آقای حکیمی می‌گوید، بودجه سال مالی ۱۳۹۷ دیدگاه حکومت در چهار سال آینده را مشخص می‌نماید.

او افزود:

"وکیل صاحبان معزز به همین ترتیب مسوده سال مالی آینده جمهوری اسلامی افغانستان که دیدگاه اقتصادی کشور، برنامه‌های انکشافی که مصارف چهار ساله حکومت را روشن می‌سازد به ولسی جرگه ارائه می‌شود."

وزیر مالیه از اعضای ولسی جرگه خواست تا این مسوده را پس از ارزیابی در یک وقت معین و مشخص تصویب نمایند تا به‌گفته وی به وقت معین به مشکلات مردم رسیده‌گی شود.

بودجه سال مالی ۱۳۹۷ در مجموع ۳۶۱.۹ میلیارد افغانی است که ۲۶۷ میلیارد آن بودجه عادی و ۹۳.۷ میلیارد آن بودجه عادی می‌باشد.

وزارت مالیه افغانستان می‌گوید، ۴۷.۵ درصد این بودجه از سوی حکومت و بقیه آن از سوی کمک کننده‌ها پرداخته می‌شود.

بر اساس قانون اساسی افغانستان، پلان تهیه شده بودجه پس از تأیید کابینه اول به مشرانو جرگه و بعداً به ولسی جرگه جهت تصویب فرستاده می‌شود.

شماری از اعضای مشرانو جرگه افغانستان پس از انتقادهای تند بر مسوده بودجه سال ۱۳۹۷ بالآخره آن را روز سه شنبه تأیید کرد.

اما شماری از اعضای مشرانو جرگه انتقاد کردند که بودجه یاد شده متوازن نبوده و نیاز‌های ولایات در آن به‌گونه درست در نظر گرفته نشده‌است.

شماری از نماینده‌های مردم در ولسی جرگه نیز بر مسوده بودجه سال مالی ۱۳۹۷ انتقاد کردند که این بودجه غیر متوازن بوده و در وقت معین جهت تصویب به این جرگه ارائه نشده‌است.

رمضان بشردوست یکی از اعضای این جرگه گفت، در یک ماه که در پیشرو دارند نا ممکن است که طرح بودجه به‌طور درست بررسی و تصویب گردد.

رمضان بشردوست
رمضان بشردوست

​او افزود:

"حکومت که نمی‌تواند بودجه را در وقت معین سال مالی معرفی نماید چگونه ما توقع داشته باشیم که این بودجه در خدمت مردم قرار بگیرد در یک ماه چگونه ولسی جرگه می‌تواند آن را دقیقاً بررسی کرده و به آن رأی بدهد."

آقای بشردوست می‌گوید، حکومت باید مسوده بودجه را در اوایل ربع چهارم سال مالی به شورای ملی می‌فرستاد تا به‌گونۀ همه جانبه مورد بررسی قرار می‌گرفت.

به‌گفته وی، پول که در بودجه سال مالی ۱۳۹۷ در نظر گرفته شده از نظر اقتصادی نادرست، مصنوعی و فریبنده می‌‌باشد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG