لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۹

قهرمان: با تخریب کارخانه‌ها نمی‌توان مواد مخدر را ریشه کن کرد


وزارت دفاع افغانستان و قوماندانی مأموریت حمایت قاطع ناتو در کابل می‌گویند، از یک هفته به این‌سو عملیات هوایی را به هدف تخریب کارخانه‌های تولید مواد مخدر در ولایت هلمند آغاز کرده‌اند و تا حال ۲۲ کارخانه را در چهار ولسوالی این ولایت نابود ساخته‌اند.

عبدالجبار قهرمان نماینده مردم هلمند در ولسی جرگه تنها عملیات هوایی و تخریب کارخانه‌های تولید مواد مخدر را کافی نمی‌داند.

آقای قهرمان می‌گوید که برای ریشه کن کردن کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان، نیاز است تا جلو قاچاق مواد کیمیاوی از کشورهای همسایه نیز گرفته شود.

عبدالجبار قهرمان عضو ولسی جرگۀ افغانستان
عبدالجبار قهرمان عضو ولسی جرگۀ افغانستان

آقای قهرمان همچنان همکاری جامعه جهانی را در این راستا مهم می‌داند و می‌گوید:

"جامعه جهانی باید روی کاهش تقاضا در مارکیت‌های جهان کار کند، زیرا اگر تقاضای جهانی وجود نداشته باشد دهاقین ما کوکنار کشت نمی‌کنند و اگر مواد کیمیاوی از خارج قاچاق نگردد، تریاک افغانستان اصلاً به مرحله پروسس نمی‌رسد. اگر این دو اصل را آنان در بیرون از افغانستان تعقیب نمایند، مواد مخدر به خودی خود از بین می‌رود و این تنها راه منطقی مبارزه با مواد مخدر است."

از سوی دیگر کارشناسان امنیتي با توجه به سهم بزرگ مواد مخدر در تمویل مالی مخالفان مسلح دولت، آغاز عملیات مشترک نیروهای افغان و امریکایی را به هدف تخریب کارخانه‌های تولید هیرویین مؤثر می‌دانند.

میرزا محمد یارمند معین پیشین وزارت امور داخله به روز چهارشنبه «۱ قوس ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت، مخالفان مسلح دولت سالانه ده‌ها میلیون دالر از درک مواد مخدر به دست می‌آورند و آغاز این عملیات می‌تواند این منبع بزرگ مالی آنان را نابود سازد.

میرزا محمد یارمند معین پیشین وزارت امور داخله افغانستان
میرزا محمد یارمند معین پیشین وزارت امور داخله افغانستان

وی افزود:

"مواد مخدر یک اقتصاد جرمی بسیار کلان است و سالانه (۲۰۰) میلیون دالر از درک مواد مخدر به گروه‌های تروریستی می‌رسد. صورتی‌که این عملیات بالای اهداف کلان اجراء شود اثرات مثبت را به نفع دولت و امنیت افغانستان وارد می‌کند. به دلیل این‌که یکی از منابع مهم مخالفان مسلح دولت و تروریست‌ها از بین می‌رود. این‌ها همه نیازمند این‌است که عملیات مؤثر روی دست گرفته شود."

این در حالیست که به گفته حیات الله حیات والی هلمند، عملیات هوایی گسترده از یک هفته به این‌سو به ‌گونه مشترک از سوی نیروهای ناتو و قوای هوایی افغان آغاز شده‌‌است و این عملیات هنوز هم در ولسوالی‌های کجکی، موسی قلعه و واشیر در شمال و ولسوالی دیشو در جنوب، ادامه دارد.

در یک هفته گذشته ۶۵ حمله هوایی در این چهار ولسوالی انجام شده که در نتیجه آن ۳۸ طالب در موسی قلعه،۳۰ طالب در دیشو، ۱۲ طالب در کجکی، و ۵ طالب مسلح در واشیر کشته شده‌‌اند.

بمباران لابراتوار مواد مخدر در هلمند توسط نظامیان امریکایی
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:14 0:00

آغاز عملیات هوایی نیروهای امریکایی به هدف تخریب کارخانه‎های تولید مواد مخدر در حالیست که به اساس گزارش مشترک وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان و اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل، در کنار افزایش کشت کوکنار در سال ۲۰۱۷ میلادی، تولید تریاک نیز به ۹ هزار تُن در سال رسیده‌است.

راپور: مرسلين ارسلا

XS
SM
MD
LG