لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۰

نیکلسن: طالبان را در جا‌های هدف می‌گیریم که بیشترین درد برای‌شان بدهد


نیروهای هوایی امریکا روز یک‌شنبه « ۲۸ عقرب ۱۳۹۶» با یک بمب دو هزار کیلویی، یک مرکز تولید مواد مخدر را در ولایت هلمند از بین بردند.

قوماندان مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان می‌گوید، طالبان را در جا‌های هدف قرار می‌دهند که بیشترین درد برای این گروه داشته باشد.

جنرال جان نیکلسن که شام دیروز دوشنبه «۲۹ عقرب ۱۳۹۶» از طریق ویدیو کنفرانس از افغانستان با شماری از خبرنگاران در وزارت دفاع امریکا صحبت می‌کرد، همچنان گفت که دادن مجوز و صلاحیت تازه برای نیروهای بین‌المللی خیلی مؤثر واقع شده‌است.

به‌گفته او حمله یکشنبه، نخستین سلسله از این نوع حملات پس از اعلان استراتژی نو امریکا بود.

آقای نیکلسن گفت، حملات بر مراکز تولید مواد مخدر که منابع مهم تمویل طالبان اند، ادامه خواهند یافت.

او در مورد حملات یک‌شنبه «۲۸ عقرب ۱۳۹۶» که چند مرکز تولید مواد مخدر را در ولایت هلمند هدف قرار داد، معلومات بیشتر داده گفت:

"صلاحیت‌های تازه برای من مجوز داد که دشمن را هدف قرار دهیم، طوری‌که در گذشته نمی‌توانستم. باید بگویم که این نخستین استفاده از صلاحیت‌های تازه بود."

مجوز و صلاحیت‌های تازه برای نیروهای امریکایی در عملیات‌های افغانستان، در استراتژی نو ایالات متحده که در ۲۱ ماه اگست اعلان شد، درج شده‌اند.

قوماندان مأموریت حمایت قاطع ناتو همچنان افزود، در حال حاضر از ۴۰۰ تا ۵۰۰ لابراتوار تولید مواد مخدر در افغانستان وجود دارند که طالبان از آن‌ها بهره می‌برند.

به‌گفته جنرال جان نیکلسن در حملات یک‌شنبه که توسط طیاره امریکایی و قوای هوایی افغانستان بر سه مرکز تولید مواد مخدر طالبان صورت گرفت، شاید تا ده لابراتوار از بین رفته باشند.

جنرال نیکلسن در بخش دیگر گفت که تلاش می‌شود کنترول دولت و نیروهای امنیتی افغانستان بالای مناطق مختلف افزایش یابد تا سهم مشارکت مردم در انتخابات بیشتر شود.

او برای رسیدن به این هدف، دو سال زمان تعیین کرد تا طالبان از بخش‌های بزرگ رانده شوند.

جنرال جان نیکلسن قوماندان مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان
جنرال جان نیکلسن قوماندان مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان

وی می‌گوید:

"در حال حاضر نیروهای افغان بالای دو سوم جمعیت افغانستان کنترول دارند. ما می‌خواهیم که این کنترول تا ۸۰ درصد افزایش یابد. چرا؟ برای این‌که اگر آن‌ها بالای ۸۰ درصد که یک کتله بزرگ است، حاکمیت داشته باشند، طالبان به کمتر از ده درصد کنترول خواهند داشت و بخش دیگر مناطق مورد نزاع خواهد بود. به باور ما باید دشمن مورد فشار قرار گیرد تا رانده شود، مصالحه کند یا کشته شود. یعنی سه انتخاب دارند."

قوماندان عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان همچنان گفت که قدرت نیروهای امنیتی افغان افزایش یافته و آن‌ها در جریان امسال مناطق مهم را از دست نداده‌اند.

اما او باز هم در این مورد تأکید کرد که جنگ بیشتر طالبان به‌خاطر گرفتن زمین زیاد برای تولید مواد مخدر است.

جنرال نیکلسن تخمین می‌کند که طالبان سالانه ۲۰۰ میلیون دالر از کشت کوکنار و تولید مواد مخدر عاید دارند و این تمویل کننده مهم برای شورشیان در افغانستان به شمار می‌رود.

پیش از این اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل‌متحد هفته گذشته هشدار داد که تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان، شورشیان را تقویت می‌کند و تمویل آن‌ها را افزایش می‌دهد.

تنها ۱۰ ولایت در افغانستان در حال حاضر از نظر کشت کوکنار و تولید مواد مخدر صفر استند.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG