لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۵

رسولی: به‌خاطر مشخص ساختن نفوس دقیق روش جدید بنام "ریموت سنسنگ" آغاز شد


ادارۀ مرکزی احصائیه افغانستان می‌گوید که به‌خاطر مشخص ساختن نفوس دقیق کشور روش جدید را بنام "ریموت سنسنگ" آغاز کرده‌است.

ادارۀ مرکزی احصائیه افغانستان می‌گوید که روش ریموت سنسنگ در وقت کم، مصرف کم و اشتباه کم در بخش مشخص ساختن نفوس مطابق به اصول بین المللی، تا چند سال آینده شمار دقیق نفوس کشور را واضح می‌سازد.

مسئولان این اداره روش ریموت سنسنگ را روز یکشنبه «۵ قوس ۱۳۹۶» به متخصصین داخلی و خارجی در یک نشست علمی و مشورتی تشریح کردند.

احمد جاوید رسولی رئیس ادارۀ مرکزی احصائیه افغانستان در مورد گفت:

"این پروسه در سال ۲۰۱۵ میلادی به همکاری کمک کننده‌های بین المللی به‌خصوص صندوق جهانی نفوس آغاز گردید، چنانکه افغانستان در بخش نفوس و مهاجرت‌ها طبیعت ثابت ندارد، پس برای معلوم ساختن نفوس نیاز است که از یک روش جدید کار گرفته شود."

آقای رسولی گفت که در افغانستان سر شماری نسبتاً بهتر در سال ۱۳۵۸ صورت گرفته بود که ۶۷ در صد ساحات کشور را تحت پوشش قرار داده بود، اما ۳۳ فیصد ساحات دیگر به سبب ناامنی‌ها از سر شماری بازمانده بود.

به گفته وی سرشماری دیگر در سال‌های ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ به استثنای یازده ولسوالی‌های ناامن در تمام کشور صورت گرفت و نتایج آن به هدف تطبیق پروژه‌های انکشافی با تمام وزارت‌ها و مؤسسات داخلی و خارجی شریک گردیده بود.

مسئولان اداره مرکزی احصائیه می‌گویند که با توجه به افزایش نفوس در ولسوالی‌ها، قریه جات و شهرهای کشور پس از سال ۱۳۸۴ به اساس یک محاسبه نمونه‌ای در حال حاضر نفوس کشور بیست و نو میلیون و هفت لک و بیست و چهار هزار و سه صد و بیست و دو نفر تخمین شده‌است.

در حال حاضر نفوس کشور بیست و نو میلیون و هفت لک و بیست و چهار هزار و سه صد و بیست و دو نفر تخمین شده‌است.

کارشناسان بخش اقتصادی می‌گویند که مشخص شدن شمار دقیق نفوس کمک می‌کند تا برنامه‌های حکومت در بخش‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، تعلیمی و تطبیق پروژه‌های انکشافی به صورت درست آن تنظیم گردد.

سید قیاس سعیدی یکی از این کارشناسان:

"شمارش دقیق نفوس برای یک کشور بسیار مهم است به‌خاطریکه حکومت به اساس نفوس بودجه‌اش را ترتیب داده‌، با جامعه جهانی معامله کرده و در سازمان ملل سخنان‌اش را به اساس نفوس کشورش مطرح کرده و همچنان حکومت از پیشرفت و اقتصاد مردم‌اش سخن می‌گوید."

این در حالیست که گفته می‌شود هنوز هم برخی مردم در مناطق مختلف کشور وجود دارند که تذکره تابعیت اخذ نکرده‌اند.

آقای سعیدی می‌گوید تا زمانی‌که شمار دقیق نفوس مشخص نشود، توازن در پروژه‌های انکشافی ناممکن است.

ادارۀ مرکزی احصائیه می‌گوید تلاش‌هایش را شدت بخشیده است که به کمک ارگان‌های امنیتی سر شماری نفوس را در تمام ولایات کشور انجام دهد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG