لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۵

ولسی جرگه فرمان تقنینی در مورد قانون ثبت دارایی‌ها را تصویب کرد


ولسی جرگه افغانستان فرمان تقنینی رئیس جمهور در مورد قانون ثبت دارایی مقامات و کارمندان دولتی را تصویب کرد.

هرچند شماری از وکلا با ثبت دارایی مخالفت داشتند، اما بیشتر وکلا گفتند که این قانون در مبارزه جاری در برابر فساد کمک می‎کند.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه در نشست عمومی روز دوشنبه «۰۶ قوس ۱۳۹۶» نتایج رأی‌گیری در خصوص این فرمان را چنین بیان کرد:

" فرمان تقنینی رئیس جمهور در خصوص ثبت دارایی‎های مقامات و کارمندان دولتی به رأی گذاشته می‎شود، موافق کارت سبز و مخالف کارت سرخ را بلند کند، به استثنای هفت کارت به اکثریت آرا تصویب شد."

عبدالروف ابراهیمی
عبدالروف ابراهیمی

قانون ثبت دارایی‎های مقامات و کارمندان دولتی دارای سه فصل و ۱۶ ماده می‎باشد.

در این قانون آمده‎است که به‌شمول وکلا تمام مقامات و کارمندان دولتی دارایی‎های شان را نزد حکومت ثبت نمایند.

اعضای ولسی جرگه در مورد فرمان تقنینی قانون ثبت دارایی مقامات و کارمندان دولتی نظریات متفاوت داشتند.

شماری از وکلا در نشست عمومی روز دوشنبه استدلال داشتند که ممکن حکومت از این قانون به‌حیث فشار سیاسی استفاده کند، اما بیشتر وکلا این قانون را گام مهم برای مبارزه در برابر فساد عنوان کردند.

سید محمد حسن شریفی بلخابی یکی از وکلا گفت، ممکن زمانی‎که ولسی جرگه در برابر برخی اقدامات و کارکردهای حکومت قرار گیرد، حکومت از این قانون به‌حیث ابزار سیاسی استفاده کند.

سید محمد حسن شریفی بلخابی
سید محمد حسن شریفی بلخابی

او افزود:

"ممکن حکومت از این به‌حیث یک ابزار سیاسی استفاده کند و از این راه بالای وکلا فشار بیاورد."

آقای بلخابی افزود که در ماده ۱۵۴ قانون اساسی تنها از ثبت دارایی‎های رئیس جمهور، معاونین وی، لوی سارنوالی و شماری دیگر از مقامات حکومتی ذکر شده‎است نه از وکلا.

از سوی دیگر شماری از وکلای که با قانون ثبت دارایی مقامات و کارمندان دولتی موافق بودند، گفتند که پس از ثبت دارایی‎ها برای شفافیت در کارها اسناد آن باید به سارنوالی فرستاده شود.

رمضان بشردوست یکی دیگر از وکلا در این مورد گفت:

"من پیشنهاد دارم زمانی‎که دارایی ثبت می‎شود، کمیسیون مبارزه با فساد مکلف است که این اسناد را به سارنوالی بفرستد."

در این حال رئیس اداره عالی مبارزه با فساد اداری از این اقدام ولسی جرگه استقبال کرده و آن را پیشرفت در روند ثبت دارایی‎ها و مبارزه با فساد در کشور می‎داند.

سید حسین فخری رئیس این اداره در صحبت با رادیو آزادی از اعضای شورای ملی خواست که در ثبت دارایی‎های شان با آنان همکاری نمایند.

سید حسین فخری
سید حسین فخری

او افزود:

"وکلای محترم ولسی جرگه قانون ثبت دارایی‎های مقامات و کارمندان دولتی را به تصویب رساندند. من از این کار استقبال می‎کنم و امیدوار استم که این به‌طور درست اجرا و تطبیق شود. همان طوری‎که وکلا آن را به تصویب رساندند، همان‌گونه در مورد تحقق عملی آن همه اعضای پارلمان همکاری کنند."

حکومت افغانستان در نشست‎های بروکسل، توکیو و لندن با جامعه جهانی تعهد کرده‎است که دارایی مقامات و کارمندان دولتی را ثبت می‎کند.

اکثر اعضای ولسی جرگه تأکید کردند که مقامات حکومتی و تمام اعضای شورای ملی بدون کدام تأخیر دارایی‎های شان را ثبت کنند، تا تعهدات صورت گرفته با جامعه جهانی عملی شده و جلو فساد نیز گرفته شود.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG