لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۸

"UNHCR": آمار عودت کننده‌گان به زون شمال چهار برابر کاهش یافته‌است


کمیشنری سازمان ملل‌متحد در امور پناهنده‌گان از کاهش چهار برابری عودت کننده‎گان به زون شمال و شمال‌شرق افغانستان از ایران و پاکستان خبر می‎دهد.

سریچکو نیومان «Serecko Neuman» رئیس کمیشنری سازمان ملل‌متحد در امور مهاجرین «UNHCR» در زون شمال افغانستان می‎گوید که در جریان سال روان بیش از ۱۵ هزار تن از افغان‎ها از کشورهای ایران و پاکستان به ۹ ولایت شمالی عودت کرده‎اند.

وی می‎گوید که در سال گذشته بالا تر از ۸۰ هزار تن از افغان‎ها به ولایات شمالی و شمال شرق کشور عودت کرده بودند که امسال چهار برابر کاهش در آن رونما شده‎است.

افغان های بیجا شده
افغان های بیجا شده

نیومان در رابطه گفت:

"در جریان سال روان ما بیش از ۱۵ هزار عودت کننده‎گان را که از ایران و پاکستان به کشور خود آمده‎اند و نسبت به سال گذشته یک آمار خیلی کم از عودت کننده‎ها می‎باشد. سال گذشته ما بیش از ۸۰ هزار عودت کننده داشتیم که ۴ برابر امسال کاهش کرده‎است."

نیومان می‎گوید که بیش ۱۵ هزار بی‌جا شده داخلی نیز در ۹ ولایت شمال و شمال شرق افغانستان وجود دارند که در اثر نا امنی مناطق اصلی خود را ترک کرده‎اند.

کمیشنری سازمان ملل‌متحد برای بیش از ۱۲۵۰۰ خانواده کمک‎های زمستانی را به ارزش ۲،۵ میلیون دالر آمریکایی فراهم نموده‎است.

این مساعدت به ارزش ۲۰۰ دالر آمریکایی برای فی خانواده بوده است.

با این حال شماری از خانواده‎های‎که در اثر نا امنی از ولایات فاریاب و کندز به بلخ بی‌جا شده‎اند، از نبود سرپناه شکایت داشته و می‎گویند که نیازمند مساعدت‌های بیشتری هستند.

مهاجرین برگشته افغان
مهاجرین برگشته افغان

قربان و شایسته دو تن از بی‌جا شده‎گان داخلی از اثر نا امنی‎های موجود در فاریاب هستند که اکنون در منطقه یکه‌توت ولایت بلخ در وضعیت نا گواری شب و روز زنده‎گی را سپری می‎کنند.

این دو بی‌جا شدۀ داخلی از اثر نا امنی‎ها در مورد می‎گویند:

" من قربان از شیرین تگاب فاریاب هستم. در ساحات ما جنگ جریان داشت، هم طالب موجود بود و هم داعش فعالیت می‎کرد. ما خیلی‎ها به تنگ شدیم و مجبور شدیم به این‌جا بی‌جا شویم. حالا سرپناه و مواد خوراکی نداریم."

"نام من شایسته است از ولایت فاریاب هستم. با خانواده خود به دلیل نا امنی به این‎جا آمدیم. ما همه هست و بود خود را ترک کردیم و فراری شدیم این‌جا زیر یک خیمه باریک شب و روز زنده‎گی را می‎گزرانیم."

این در حالیست که دفتر هماهنگی مساعدت‎های بشری سازمان ملل‌متحد هم از موجودیت نزدیک به ۱۶ هزار بی‌جا شده داخلی در ۹ ولایت شمالی ابراز نگرانی کرده‎است.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG