لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۷

وزارت خارجه: موضوع اعزام افغان‌ها به سوریه را بار دیگر با تهران شریک می‌کنیم


حضور افغان‌ها در جنگ سوریه و یمن بار دیگر نگرانی‌های را از سوی وزارت خارجه افغانستان به همراه شده‌است و این وزارت می‌گوید، این موضوع را به گونه جدی دنبال می‌کند.

صبغت‌الله احمد معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی می‌گوید، بارها که گزارش‌های در باره فرستادن افغان‌ها به جنگ سوریه نشر شده، افغانستان آن را با تهران در میان گذاشته‌است، اما ایران در این باره بیشتر جزئیات نمی‌دهد.

وی افزود:

"ما همیشه این موارد را با نگرانی دنبال کرده‌ایم، گزارش‌های این چنینی بارها نشر شده‌است و ما این موارد را با مقام‌های ایران و اداره «UNHCR» در میان گذاشته‎ایم و بار دیگر این موارد را باز هم با این آدرس‌ها در میان خواهیم گذاشت و بدون شک که این سبب نگرانی ما است."

با این همه، این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌گردند که نیویارک تایمز به تازه‌گی در گزارشی از فرستادن افغان‌ها به جنگ سوریه از سوی ایران پرده برداشته‌است.

در این گزارش نیویارک تایمز از زبان رحمت‌الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی نگاشته شده که گفته است:

"پیامد فرستادن افغان‌ها به جنگ سوریه خطرناک خواهد بود."

آقای نبیل گفته‌است ترس این وجود دارد که رقابت در منطقه میان ایران و عربستان، افغانستان را مانند دهه ۱۹۹۰ به میدان جنگ‌های نیابتی منطقه مبدل گرداند و این جنگ در حال انتقال به افغانستان است.

با این همه این نخستین بار نیست که ایران به بهره‌گیری از افغان‌های مهاجر در خاکش در جنگ سوریه و یمن متهم می‌شود، بلکه در پنج سال گذشته این اتهام‌ها در برابر آن کشور وجود داشته و حتی تصاویری که موجودیت افغان‌ها را در میدان‌های جنگ سوریه نشان می‌دهند نیز در رسانه‌ها پخش شده‌اند.

از سوی دیگر، پیش از این، دیده‌بان حقوق بشر نیز در گزارشش نوشته بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، شماری از نوجوانان مهاجرین افغان را به جنگ سوریه فرستاده‎است.

محققان این دیده‌بان به اسناد و تصاویری دست یافته بودند که نشان می‎داد ۸ نوجوان زیر سن ۱۴ که در جنگ سوریه کشته شده‎اند در خاک ایران دفن استند و خانواده‎های آنان نیز این موضوع را تأیید کرده‎اند.

ترس این وجود دارد که رقابت در منطقه میان ایران و عربستان، افغانستان را مانند دهه ۱۹۹۰ به میدان جنگ‌های نیابتی منطقه مبدل گرداند و این جنگ در حال انتقال به افغانستان است.

با این همه، اکنون کمیسیون روابط بین‌الملل مشرانو جرگه می‌گوید در حال حاضر حدود ۷۰۰۰ افغان در سوریه می‌جنگند و گزارش‌های در کمیسیون روابط بین‌الملل در این باره موجود اند.

عبدالطیف ژوندی رئیس این کمیسیون به رادیو آزادی می‌گوید:

"متأسفانه وزارت خارجه ما این موضوع را با سفارت ایران در میان باید بگذارد، این‌ها مسئولیت‌های خود را حس نمی‌کنند، این یک مشکل بزرگ است برای افغانستان، قبلاً عرب‌های که در آن‌جا زندانی بودند، به جنگ به افغانستان فرستاده شدند که در صفوف القاعده تنظیم شدند و این پیامد بدی را نه‌تنها برای افغانستان بلکه برای جهان نیز به همراه شد."

ژوندی می‌گوید، در حالی‌که از چند سال به این‌سو از فرستادن افغان‌ها به جنگ سوریه گزارش‌های پخش می‌شوند و مردم ابراز نگرانی می‌کنند، اما حکومت افغانستان برای جلوگیری از این بهره‌گیری‌‌های ایران از افغان‌ها تا اکنون اقدامی نکرده‌است.

وی می‌گوید، اگر این معضل از راه دیپلوماسی حل نگردد، پیامدهای ناگوار را برای افغانستان به همراه خواهد داشت.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG