لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۷

واکنش برخی باشنده‌های هرات در مورد رد شدن نرگس نهان از سوی ولسی جرگه


عدم رأی اعتماد ولسی جرگه افغانستان به نرگس نهان نامزد وزیر وزرات معادن و پطرولیم افغانستان واکنش شبکه نهادهای جامعه مدنی و برخی از فعالین حقوق زن در ولایت هرات را برانگیخته‎است.

شبکه نهادهای جامعه مدنی، اتحادیه معدن داران، اتحادیۀ صنعتگران و برخی از فعالین حقوق زن در ولایت هرات عدم رأی اعتماد ولسی جرگه به نرگس نهان نامزد وزیر وزارت معادن و پطرولیم افغانستان را ناشی از فساد گسترده اداری در ولسی جرگه و زن ستیزی برخی از اعضای این جرگه خواندند.

این افراد امروز در یک نشست خبری از رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان خواهان تداوم کار نرگس نهان به‌حیث سرپرست وزرات معادن و پطرولیم افغانستان شدند.

شفیق بهروزیان یکی ازمسئولین نهادهای مدنی در هرات موجودیت فساد گسترده اداری در میان اعضای ولسی جرگه را از عمده‌ترین دلایل عدم رأی اعتماد وکلا به نرگس نهان می‎داند.

نرگس نهان
نرگس نهان

او افزود:

"بر اساس شواهد و مدارک که در طول سال‎های اخیر از پارلمان به دست آمده‎است، آرای اعتماد معمولاً خرید و فروش می‎شود و خانم نهان کسی بوده که ما فکر می‎کنیم که نتوانسته‎است همان مبلغ را بپردازد. به آن خاطر نتوانسته‎است، رأی اعتماد نگرفته‎است، چرا که عملکرد چند ماه اخیر او سابقه کاری او و تحصیلات او، همه نشان می‎دهد که شخص توانمندی بوده‎است و حد اقل از سایر نامزد وزرا چیزی کم نداشته‎است."

اما آقای بهروز در مورد این ادعایش سندی به رادیو آزادی نداد.

ولسی جرگه افغانستان روز دوشنبه هفته جاری از ۱۲ وزیر پیشنهادی حکومت وحدت ملی، به ۱۱ وزیر مرد رأی اعتماد داد و نرگس نهان تنها نامزد وزیر زن را رد صلاحیت کرد.

اکنون فعالین حقوق زن در ولایت هرات تأکید می‎کنند که ولسی جرگه افغانستان نمی‎خواهد تا زنان افغان در سطوح رهبری پیشترفت داشته باشند.

حسینه نیکزاد مسئول شبکه زنان افغان و فاطمه فراهی یکی از فعالین حقوق زن به رادیو آزادی گفتند:

"کسانی‎که در پارلمان به‌عنوان نماینده‎گان مردم هستند، به‌خاطر ما می‎گوییم که ناکام شدند که آن‎ها بحث سیاست را به جنسیت کشاندند و این مسئله بسیار تأسف‌آور است."

"پارلمان افغانستان بارهاست که با وصف توانمندی زنان توانا و زنانی که روابط را بر ضوابط مقدم نمی‎شمارند، رأی نمی‎دهند. به‌گونه مثال در گذشته نیز زنان شایسته مانند پلوشه حسن، نجیبه ایوبی، انیسه رسولی، فریده مهمند و خانم نسرین توسط پارلمان افغانستان حمایت نگردیدند."

نرگس نهان حدود هشت ما به‌حیث سرپرست وزارت معادن و پطرولیم افغانستان کار کرده‎است.

معدن داران در ولایت هرات در غرب افغانستان از کارکرد خانم نهان در این مدت ابراز رضایت می‎کنند.

یک معدن سنگ مرمر در افغانستان
یک معدن سنگ مرمر در افغانستان

عطاالله پوپل مسئول اتحادیه معدن داران غرب افغانستان موجودیت مافیا معادن در داخل ولسی جرگه را از مهم‌ترین دلایل عدم رأی اعتماد ولسی جرگه به نامزد وزیر وزارت معادن و پطرولیم عنوان می‎کند.

او افزود:

"بحث عدم رأی اعتماد خانم نهان از سوی ولسی جرگه به دو موضوع بر می‎گردد. اول این موضوع بر می‎گردد به کسانی‎که زن‌ستیز اند و در مورد خانم نهان جبهه‌گیری کردند و برایش رأی ندادند. موضوع دوم به زنانی در پارلمان بر می‎گردد که در فساد معادن به بخش لاجورد و زمرد شریک اند و برایش رأی ندادند چون او جلو فساد شان را می‎گرفت. من همه چیز را می‎دانم چون دخیل هستم در وزرات معدن. کسانیکه با مفسدین شریک بوده‎اند و وکیل پارلمان هم هستند، برای خانم نهان رأی نمی‎دهند."

تلاش کردم دیدگاه مسئولان ولسی جرگه افغانستان در مورد را داشته باشم، اما با تلاش‎های زیاد موفق به این کار نشدم.

با این وجود معترضان هرات از رئیس جمهور افغانستان خواهان ادامه کار نرگس نهان به‌حیث سرپرست وزارت معادن و پطرولیم افغانستان شدند.

گزارش: شاه‌پور صابر

XS
SM
MD
LG