لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۲

واکنش حکومت افغانستان علیه تصمیم اخیر امریکا در مورد بیت‌المقدس


حکومت افغانستان در برابر تصمیم امریکا مبنی بر به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌حیث پایتخت اسرائیل واکنش نشان داد.

ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه افغانستان می‎گویند که این اقدام برعلاوه این که احساسات همه مسلمان را جریحه‌دار می‎سازد، پروسه صلح در شرق میانه را نیز با خطر مواجه می‎کند.

ارگ می‎گوید که بیت‌المقدس به‌حیث اولین قبلۀ مسلمانان برای همه ادیان ارزش دارد و در مورد به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌حیث پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت امریکا به این شهر از قبل نگرانی‌اش را از راه‎های دیپلوماتیک ابراز کرده‎است.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان همچنان در اعلامیۀ گفته‎است که حکومت وحدت ملی طرفدار تحقق صلح عادلانه و دایمی در فلسطین می‎باشد.

رئیس جمهور امریکا شب گذشته اعلام کرد که بیت‌المقدس را به‌حیث پایتخت اسرائیل به رسمیت می‎شناسد و سفارت امریکا به این شهر انتقال خواهد شد.

از سوی هم عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی در این باره می‎گوید که مردم فلسطین حق دارند در صلح زنده‎گی کنند و برای تأمین حقوق آنان تلاش‎های لازم را انجام خواهند داد.

آقای عبدالله می‌افزاید:

"به کوشش‎های خود در مجامع بین‌المللی در پهلوی سایر کشورها ادامه خواهیم داد تا مردم فلسطین برای یک دولت مستقل به حقوق حقه‌شان با بیت‌المقدس شرقی به‌حیث پایتخت‌اش از طریق حمایت بین‌المللی ان‌شاءالله برسد."

به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌حیث پایتخت اسرائیل از سوی دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا واکنش‎های سیاسیون و مردم عام افغانستان را نیز برانگیخته‎است.

شورای احزاب جهادی افغانستان نیز این تصمیم امریکا را نکوهش کرد.

صبغت‌الله مجددی از رهبران پیشین جهادی در نشست این شورا گفت که حاضر اند برای دفاع از بیت‌المقدس در کنار مسلمانان جهان بایستند.

همچنان عبدرب رسول سیاف از رهبران پیشین جهادی در نشست سران حزب دعوت اسلامی در پغمان، این اقدام آقای ترمپ را اشتباه بزرگ خواند و گفت که پیامدهای جدی را به همراه خواهد داشت.

عبدرب رسول سیاف
عبدرب رسول سیاف

او افزوده‌است:

"اقدام اخیر رئیس جمهور امریکا در مورد به رسمیت شناختن قدس به‌حیث پایتخت اسرائیل اشتباه بسیار بزرگ و جبران ناپذیر است. با این اقدام تمام جهان اسلام و همه جهان بشریت خفه‎است، خدا کند که در این مورد فکر مجدد بکند."

آقای سیاف گفت که به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌حیث پایتخت اسرائیل از سوی امریکا برعلاوۀ کشورهای اسلامی در کشورهای غیر اسلامی نیز پذیرفتنی نخواهد بود.

طالبان مسلح نیز در این باره واکنش نشان داده‎اند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه با نشر اعلامیه‌یی گفته‎است که امریکا باری دیگر چهره اشغالگرش را نشان داد و پالیسی دشمنی با دین اسلام و حمایت از غصب و استعمار را اعلام کرد.

در رسانه‎های اجتماعی نیز مردم در این باره واکنش نشان داده و این تصمیم رئیس جمهور امریکا را نکوهش کرده و آن را ظالمانه خوانده‎اند.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG