لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۴

سه قرارداد جهت آغاز کار عملی پروژۀ "کاسا یک‌هزار" در کابل امضا شدند


حکومت افغانستان سه قرارداد جدا گانه را به ارزش ۲۳۵.۱۶ میلیون دالر امریکایی جهت آغاز کار عملی پروژه منطقوی برق "کاسا یک‌هزار" با کمپنی‌های هندی در ارگ ریاست جمهوری امضا کرد.

این قراردادها میان رئیس د افغانستان برشنا شرکت و مسئولان کمپنی‌های "KEC" و "KPTL" هندی در سه مرحله به امضا رسیدند.

علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان روز دوشنبه «۲۰ قوس ۱۳۹۶» در یک نشست مشترک خبری در کابل پروژه منطقوی برق "کاسا یک‌هزار" را در جهت وصل آسیای مرکزی به آسیای جنوبی یک گام مهم خواند.

علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان
علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان

وی افزود:

"قیمت مجموعی قرارداد‌های امروز ۲۳۵.۱۶ میلیون دالر امریکایی است که بین شرکت برشنا و شرکت‌های «KEC ،KPTL» در سه بخش به امضا رسید که شش ماه کارهای مطالعاتی انجام می‌شود و پس از شش ماه در ماه اپریل کار عملی ساختمان پروژه آغاز می‌شود."

در این نشست خبری معاون بانک انکشاف آسیایی، رئیس د افغانستان برشنا شرکت و معین وزارت انرژی تاجکستان نیز حضور داشتند.

بر اساس معلومات د افغانستان برشنا شرکت، قرارداد بخش اول پروژه به ارزش ۷۶.۹ میلیون دالر امریکایی با کمپنی «KPTL» و بخش دوم آن به ارزش ۸۵.۴۳ میلیون دالر و بخش سوم آن به ارزش ۷۲.۸۳ میلیون دالر با کمپنی بین‌المللی «KEC» هندی به امضا رسید.

لین انتقال برق پروژه منطقوی "کاسا یک‌هزار" از شمال افغانستان یعنی از شیر خان بندر الی بندر تورخم عبور کرده که در امتداد آن هفت ولایت (کندز، بغلان، پنجشیر، کاپیسا، کابل، لغمان و ننگرهار) قرار دارند.

کار روی پروژه منطقوی برق "کاسا یک‌هزار" از سال ۲۰۰۶ میلادی آغاز شده، اما این پروژه بنا بر عوامل مختلف در برخی موارد به تأخیر مواجه گردید.

پروژه منطقوی برق کاسا یک هزار را در جهت وصل آسیای مرکزی به آسیای جنوبی یک گام مهم خواند.

وزیر انرژی و آب افغانستان یکی از عوامل تأخیر در پروژه منطقوی برق "کاسا یک‌هزار" را نبود یک چهارچوب حقوقی و تنظیم کننده منطقوی می‌داند.

در پروژه "کاسا یک‌هزار" قرغزستان، تاجکستان، افغانستان و پاکستان شامل بوده این پروژه سال گذشته با حضورداشت مقامات این چهار کشور رسماً افتتاح گردید.

همچنان قرارداد ساخت یک سب‌استیشن ۵۰۰/ ۲۲۰ کیلو ولت ارغندی که برق را برای ولایات جنوبی، کابل و جنوب شرق فراهم می‌سازد، میان رئیس د افغانستان برشنا شرکت و کمپنی هندی و افغانی امضا گردید.

جمشید شیوام زاده معین وزارت انرژی تاجکستان نیز روی اهمیت پروژه منطقوی برق "کاسا یک‌هزار" تماس گرفته و آن را برای رشد اقتصاد و امنیت منطقه مهم خواند.

جمشید شیوام زاده معین وزارت انرژی تاجکستان
جمشید شیوام زاده معین وزارت انرژی تاجکستان

وی گفت:

"ما می‌توانیم این برق را به جمهوری اسلامی افغانستان و پاکستان انتقال دهیم تا اقتصاد منطقه رشد کند. رشد اقتصادی منطقه سبب تأمین امنیت می‌شود. دولت‌های‌که از نقطه نظر اقتصادی رشد کرده‌اند، امنیت بیشتری دارند."

بر اساس معلومات د افغانستان برشنا شرکت، قیمت مجموعی پروژه منطقوی برق "کاسا یک‌هزار" در حدود ۱.۲ میلیارد دالر امریکایی تخمین زده شده و مصارف مجموعی این پروژه در خاک افغانستان را که بیش از ۲۰۰ میلیون دالر می‌گردد، بانک جهانی تمویل می‌کند.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG