لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۴

دستآوردهای حکومت افغانستان سبب تعهد کمک ۱۵.۲ میلیارد دالری شد


وزارت‌های اقتصاد و خارجه افغانستان می‌گویند، دستاوردهای اقتصادی دو سال گذشته و برداشتن گام‌های حکومت بخاطر خودکفایی این کشور سبب شد تا جامعه جهانی تعهد کمک ۱۵.۲ میلیارد دالری را با افغانستان نماید.

تقویت سکتور خصوصی، پالیسی دسترسی باز در بخش مخابرات، دخیل ساختن سکتور خصوصی در تصمیم گیری‌ها، ایجاد بنادر مختلف ترانزیتی بخاطر تجارت و افزایش میزان صادرات از جمله دستاوردهای اقتصادی است که سبب جذب تعهد کمک‌های جامعه جهانی در نشست بروکسل گردید.

سهراب بهمن سخنگوی وزارت اقتصاد روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت، ارائه چنین معلومات و برنامه‌های آینده اقتصادی در نشست بروکسل باعث شد تا جامعه جهانی تعهد کمک ۱۵.۲ میلیارد دالری را با افغانستان نماید.

آقای بهمن همچنان گفت، حکومت افغانستان از نشست بروکسل با موفقیت و دست پُر برگشته است.
وی گفت:

" خلاصه همین دستآورد‌ها در کل بود که در کنفرانس بروکسل ارایه شد و مورد قبول جامعه جهانی قرار گرفت و بعد جامعه جهانی یک تعهد که فکر به این می‌شد که دیگر آن تعهد‌های قبلی وجود نداشته باشد اما خوشبختانه تعهد به مراتب خوبتر بود و در حدود ۱۵.۲ میلیارد دالر تا سال ۲۰۲۰ برای افغانستان تعهد کردند."

آقای بهمن همچنان می‌گوید، افزایش میزان عواید داخلی و رسیدن به خودکفایی مواردی اند که حکومت افغانستان در نشست بروکسل به جامعه جهانی تعهد کرده‌است.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه که در این نشست حضور داشت گفت، پروژه‌های کاسا یکهزار، بندر چابهار، راه لاجورد، خط آهن سه جانبه ترکمنستان، افغانستان و تاجکستان، راه آهن پنج جانبه چین، قرغزستان، تاجکستان، افغانستان و ایران از جمله دستآورد‌های دو سالۀ این وزارت می‌باشد.

آقای مستغنی همچنان گفت، کارهای عملی این پروژه‌ها آغاز شده و نتایج خوبی نیز در پی داشته اند.

نشست بروکسل در مورد افغانستان در چهارم و پنجم ماه روان میلادی در بلجیم برگزار شد و جامعه جهانی در آن ۱۵.۲ میلیارد دالر کمک را تا چهار سال آینده با این کشور تعهد کرد.

در همین حال شماری از کارشناسان اقتصادی بدین باور اند که افغانستان ظرف دو سال گذشته دستآورد چشمگیر در بخش رشد اقتصادی نداشته و موقعیت اساس این کشور سبب جلب کمک‌های جامعه جهانی گردیده‌است.

آذرخش حافظی
آذرخش حافظی

آذرخش حافظی یک تن از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی گفت:

" به این معنا است که خود افغانستان بسیار اهمیت دارد افغانستان به عنوان یک موقعیت بی‌نظیر جیو اکانومیک، جیوپولیتک و جیو استراتیژیک در دنیای جدید بسیار از اهمیت والا برخوردار است و ایالات متحده امریکا برای افغانستان به عنوان یک شریک و یک همکار ضرورت مبرم دارد پس دستآورد‌ها کجا است."

آقای حافظی همچنان به حکومت پیشنهاد کرد تا بخاطر مصرف پول‌های کمک شده برنامه‌های منظم را داشته باشد تا مانند گذشته‌ها این کمک‌ها حیف و میل نگردد.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG