لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۰

وزارت انرژی و آب: افغانستان آماده آغاز کار عملی پروژه کاسا یکهزار است


وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گوید برای پیشرفت کار در هر یک از کشورهای عضو پروژه کاسا یکهزار تلاش جریان دارد.

عبدالبصیر عظیمی معین این وزارت روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت به همین هدف نشستی در شهر دوبی بتاریخ اول اکتوبر به میزبانی افغانستان برگزار شد.

وی گفت با آنکه تاریخ برای عقد قرارداد و شروع کار عملی مشخص نشده؛ اما مراحل تدارکاتی تمام شده و افغانستان آماده آغاز کارعملی پروژه کاسا یکهزار است.

وی افزود:

"قسمت‌های که در افغانستان است آماده شروع کار عملی است؛ اما چون این پروژه طوری است که باید در هماهنگی با کشورهای دیگر صورت بگیرد، نمی توانیم که یک لین انتقال را در داخل افغانستان شروع بکنیم در حالی که این پروژه هنوز در تاجکستان عقد قرارداد نشده باشد، چرا که پروژه زمانی می تواند مؤثر باشد و به بهره برداری سپرده شود که هماهنگی و انسجام در تمامی قسمت‌های کاری وجود داشته باشند."

از طریق پروژه کاسا یکهزار که گفته می‌شود عملی شدن آن بیش از یک میلیارد دالرهزینه بر می‌دارد، یکهزار و سه صد میگاوات برق آبی از قرغزستان و تاجکستان به افغانستان و سپس به پاکستان انتقال داده می‌شود.

بر اساس توافق انجام شده سه صد میگاوات برق در افغانستان استفاده می‌شود و یکهزار میگاوات آن به پاکستان منتقل می‌شود.

به گفته وزارت انرژی و آب، افغانستان سالانه ۴۰ تا ۴۵ میلیون دالر ازاین پروژه بدست خواهد آورد.

قرار است برق آبی در پنج ماه سال از این مسیر انتقال یابد و در هفت ماه دیگر از این لین برای انتقال برق حرارتی استفاده شود.

این در حالیست که سه ماه قبل رئیس جمهور اشرف غنی در دومین نشست پروژه کاسا یکهزار در تاجکستان گفته بود که تمامی مراحل تدارکاتی کاسا یکهزار در افغانستان تکمیل شده‌است.

از سوی هم برخی از آگاهان مسایل آب و برق می‌گویند که تفاهم سیاسی میان کشورهای دخیل در پروژه کاسا یکهزار اندک است.

فاروق اعظم یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت کار لازم برای آغاز پروژه کاسا یکهزار صورت نگرفته و ادغام مسایل سیاسی و امنیتی با مسایل تخنیکی سبب تأخیر در این پروسه شده‌است.

فاروق اعظم،کارشناس
فاروق اعظم،کارشناس

وی گفت:

"کار این پروژه پیش رفته می‌تواند اما در صورتی که کشورهای که در آن دخیل هستند مسایل سیاسی را از مسایل تخنیکی دور بسازند و به آن صرف از لحاظ تخنیکی نظر بیاندازند و به آن توجه جدی کنند."

اما پیش از این رئیس جمهور اشرف غنی گفته که عملی شدن پروژه‌های منطقه‌یی بخصوص تاپی و کاسا یکهزار به سود همه کشورهای عضو است.

درعین حال پاکستان گفته که با بحران کمبود انرژی روبرو است و باید به واردات برق از کشورهای آسیای میانه به آن کشور سرعت بخشیده شود.

همچنان حکومت های قرغزستان و تاجکستان گفته اند که تطبیق پروژه کاسا یکهزار باعث تقویت همگرایی منطقه‌یی می‌شود.

سحرلیوال

XS
SM
MD
LG