لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۴

عبدالله: کمیسیون‎های انتخاباتی باید در کارهای مقدماتی وقت شان را ضایع نکنند


در ادامه انتقادها از کارهای بطی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، اکنون رئیس اجرائیه می‎گوید که کمیسیون‎های انتخاباتی باید در کارهای مقدماتی وقت شان را ضایع نکنند.

عبدالله عبدالله روز چهارشنبه «۲۲قوس۱۳۰۶» در نشستی بمناسبت تقویت مشارکت سیاسی زنان گفت، کمیسیون‎های انتخاباتی بخاطر برگزاری انتخابات برخی فرصت‎ها را از دست داد اما حکومت هنوز هم به این پروسه باور دارد.

عبدالله گفت که به علت تعصبات قومی چند تن در کمیسیون انتخابات، هراس آن وجود داشت که روند اصلاحات انتخاباتی متوقف گردد.

او گفت هرچند تبصره‎های وجود دارد که نهادهای انتخاباتی ناتوان اند اما حکومت بالای این کمیسیون‎ها باور دارد و مشکلات موجود حل خواهد شد.

عبدالله عبدالله
عبدالله عبدالله

او افزود:

"کمیسیون به تمام قوت کار می‎کند، امید دارم که پس از این در کارهای مقدماتی تاخیر صورت نگیرد، باور حکومت را با خود دارند و توقع داریم مشکلات موجود حل شود در جامعه تبصره‎های می‎شود که کمیسیون‎ها ناتوان اند اما ما شاهد هستیم که آنان با جدیت کارهای شان را به پیش می‎برند."

عبدالله در حالی این سخنان را مطرح می‎کنند که کمیسیون مستقل انتخابات رئیس ندارد.

حدود یک ماه پیش نجیب الله احمد زی از سمت ریاست کمیسیون مستقل انتخابات از سوی رئیس جمهور برکنار شد.

حکومت در آن زمان اعلان کرد که آقای احمدزی در نتیجه خواست کمیشنران این کمیسیون برطرف شده اما آقای احمدزی گفته بود که در مقابل فعالیت‎های غیرقانونی حکومت ایستاده‎گی کرد، از همین رو برکنار شد.

بدنبال آن شماری از نهادهای ناظر انتخابات گفتند که با توجه به اقدامات بطی کمیسیون انتخابات ممکن نیست انتخابات آینده ولسی جرگه و شورا‎های ولسوالی‎ها در وقت معین آن برگزار شود.

در این حال فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می‎گوید که تا هنوز مشکلات موجود فرا راه پروسه انتخابات حل نشده‎اند.

محمد یوسف رشید
محمد یوسف رشید

محمد یوسف رشید رئیس اجرائیوی این بنیاد در نشستی بمناسبت تقویت مشارکت سیاسی زنان گفت:

"انتخابات آینده یک آزمون بزرگ برای افغانستان است و تلاش جریان دارد تا از این آزمون موفق بیرون شویم اما رفتن به این آزمون کار آسان نیست، پیچیده‎گی دارد، هم از نگاه سیاسی، عملیاتی و هم تخنیکی در تمام بخش‎ها ما با مشکلات رو به رو هستیم."

به گفته آقای رشید، بدون همکاری همه جانبه مردم و جامعه جهانی امکان ندارد که حکومت به تنهایی انتخابات آینده ولسی جرگه و شورای‎های ولسوالی‎ها را که مورد قبول همه باشد، برگزار کند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG