لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۷

برای نخستین بار یک مرکز تولید و پروسس لبنیات در غور به بهره برداری سپرده شد


برای نخستین بار یک مرکز تولید و پروسس لبنیات امروز از سوی مسئولان اداره محلی غور در این ولایت افتتاح و به بهره برداری سپرده شد.

مسئولان ریاست زراعت و مالداری غور می‎گویند، در هفته گذشته به تعداد ۲۰ رأس گاو شیری که از ایران خریده شده‎اند، به این ولایت رسیدند.

به‌گفته آنان این مرکز پروسس لبنیات به هزینه ۱۶ میلیون افغانی ساخته شده‎است.

عبدالتواب طیب رئیس زراعت و مالداری غور می‎گوید، این مرکز تولید و پروسس لبنیات به هزینه ۱۶ میلیون افغانی از بودجه غیر مشروط برنامه انکشاف ولایتی وزارت زراعت و مالداری ساخته شده‎است.

به‌گفته آقای طیب به‌زودی محصولات لبنی گاو های مذکور به بازار عرضه می‌شوند.

او افزود:

"هدف ایجاد این مرکز این است که در غور طوری‎که همه در جریان هستند تمام مردم شیر و ماست را که مصرف می‎کنند، تولید کشور ایران و یا هم ولایت هرات است و اصلاً عیب است به مردم که شیر و ماست را به بازار به فروش برسانند و روی این موضوع سرمایه‌گذاری شود و ما خواستیم تا از یک طرف فرهنگ‌سازی کنیم و از طرف دیگر برای سکتور خصوصی کار ایجاد کنیم. در فارم یا مرکز که ساخته شده ما در قدم نخست می‎توانیم روزانه حدود ۵۰۰ کیلو شیر به بازار عرضه کنیم."

در همین حال غلام ناصر خاضع والی غور نیز برای اولین بار ایجاد این مرکز را در غور یک گام مؤثر خوانده و آن را گزینه خوبی برای تشویق دهاقین و سکتور خصوصی عنوان نمود.

غور
غور

وی می‎گوید:

"آنچه که می‎تواند مردم ما را از نقطه نظر اقتصادی به خود کفایی نزدیک کند، پروژه زیربنایی است که هم سطح اقتصاد را بالا می‎برد و هم باعث تشویق مردم می‎شود و ان‌شاءالله می‎بینیم که در آینده این برنامه مؤثریت‎های زیاد خواهد داشت."

در همین حال شهروندان غوری نیز ایجاد اولین مرکز تولید و پروسس لبنیات را در این ولایت استقبال می‎کنند.

به‌گفته آنان این کار ضمن علاقه‌مندی بیشتر دهاقین به دام‌داری مشکل صدها شهروند غوری از کمبود لبنیات را رفع خواهد کرد.

چند تن آنان به رادیو آزادی می‎گویند:

"عبدالستار سیرت هستم باشنده غور، ما از ایجاد فارم گاو داری بسیار خرسند هستیم و امیدواریم که این فارم بتواند مشکلات مردم را از ناحیه کمبود ماست و شیر رفع نماید."

"ضیاالحق جویا هستم باشنده شهر فیروزکوه، پروژه گاو داری که ریاست زراعت ایجاد کرده یک پروژه بسیار عالی است و چیزیست که نیازمندی مردم است و سبب ایجاد زمینه کار برای عده از هموطنان ما خواهد شد."

با آن‎که به‌گفته مسئولین باشنده‎های غور ۹۷ درصد پیشۀ زراعت و شغل دام‌داری دارند، اما قبل از این شهروندان فیروزکوه تمام نیازمندی‎های لبنی‌شان را از ولایات دیگر وارد می‎کردند.

گزارش: قدیر غفوری

XS
SM
MD
LG