لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۲

امریکا: شواهدی از فرستادن اسلحه به یمن از سوی ایران بدست آمده‌اند


نیکی هیلی سفیر امریکا در سازمان ملل متحد
نیکی هیلی سفیر امریکا در سازمان ملل متحد

سفیر امریکا در سازمان ملل متحد می‌گوید واشنگتن شواهد انکار ناپذیر در دست دارد که نشان می‌دهند که ایران با نقض تعزیرات ملل متحد به شورشیان حوثی در یمن اسلحه فرستاده‌است.

نیکی هیلی این اظهارات را در گردهمایی خبری روز پنج‌شنبه که در یک انبار خانۀ اردوی امریکا در نزدیکی واشنگتن برگزار شد، ابراز داشت.

نظامیان امریکایی در این انبار خانه بقایای آنچه را که یک راکت بالستیک بُرد متوسط و دیگر اسلحۀ ایران معرفی کردند به خبرنگاران نشان دادند.

نظامیان امریکایی گفتند که این بقایا از راکت بالستیکی است که ماه گذشته توسط شورشیان حوثی در یمن به سوی میدان هوایی بین‌المللی ریاض فیر شد.

نیکی هیلی سفیر امریکا در ملل متحد
نیکی هیلی سفیر امریکا در ملل متحد

نیکی هیلی به خبرنگاران گفت:
" ما به شما گفتنی جدید داریم که نه تنها برای امریکا بلکه برای همۀ جامعه جهانی مهم است. طوری‌که رئیس جمهور دونالد ترمپ بتاریخ سیزدهم اکتوبر اعلان کرد امریکا با رویکرد جدید خود در قبال ایران روی همه روش‌های بی‌ثبات کننده از جانب رژیم ایران تمرکز دارد. به این معنی که ما تنها روی برنامه اتمی این‌کشور تمرکز نداریم. ما برنامه راکت‌های بالستیک ایران را هم زیر نظارت شدید خود داریم، صادرات اسلحۀ این‌کشور و حمایت ایران از تروریستان، جنگجویان نیابتی و دیکتاتورها را هم زیر نظر داریم."

یک طیاره بدون سرنشین و اسلحه ضد تانک هم که مقامات می‌گویند ساخت ایران اند و نیروهای عربستان سعودی در یمن بدست آورده‌اند نیز به خبرنگاران نشان داده شدند.

سفیر امریکا در ملل متحد گفت، برخی این سلاح‌ها شاید نوشتۀ "ساخت ایران " را هم روی خود داشته باشند.

ملل متحد فیصله کرده‌است که ایران تنها در صورت تأیید شورای امنیت می‌تواند اسلحه بفروشد یا به کشورهای دیگر انتقال دهد.

ملل متحد هم‌چنین فیصله نموده که دادن هر نوع اسلحه به شورشیان حوثی یمن ممنوع می‌باشد.

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی از حکومت رئیس جمهور عبد ربه منصور هادی در یمن که بیشتر کشورهای جهان آنرا به رسمیت می‌شناسد، حمایت می‌کند.

این ائتلاف از دو سال به این‌سو در برابر شورشیان حوثی می‌جنگد.

ایران که عربستان سعودی را رقیب خود در منطقه می‌داند از مدت‌ها است که فرستادن اسلحه به شورشیان حوثی را رد می‌کند و اظهارات سفیر امریکا به ارتباط حمله راکتی بر ریاض را غیر مسئولانه و تحریک آمیز عنوان کرده‌است.

XS
SM
MD
LG