لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۸

متیس ایران را به خاطر حمایتش از بشارالاسد و گروه حزب الله لبنان نکوهش کرد


جیمز متیس وزیر دفاع ایالات متحده امریکا گفته‌است، واشنگتن با ایران با تلاش‌های که در صدر آن دیپلوماسی قرار دارد، معامله خواهد کرد.

یک روز پیش ازین اظهارات متیس، نیکی هیلی سفیر امریکا در سازمان ملل متحد در یک نشست خبری به روز پنجشنبه «۲۳ قوس ۱۳۹۶» در واشنگتن ایران را به ارسال راکت و سلاح به حوثی‌های یمن متهم کرد.

او افزود:

«ما فقط شاهد فعالیت‌های "ایران" در یمن نیستیم، ما همچنین این فعالیت را در لبنان، عراق و سوریه می‌بینیم و خواهیم توانست همه آن‌ها را نشان دهیم و چیزهای بیشتری در راه است. شواهد بسیار ناراحت کننده‌ای وجود دارد که جامعه بین المللی آن را نگاه و درک خواهد کرد که چقدر خطرناک است.»

اما، متیس دیروز در مقر وزارت دفاع امریکا به خبرنگاران گفت که چنین شواهدی پاسخی گستردۀ نظامی از جانب واشنگتن را در پی نخواهد داشت.

جیمز متیس
جیمز متیس

او گفت که اکنون اقدام نظامی نخواهد شد.

متیس افزود از همین روست که به جای یکی از جنرالان ما آنجا سفیر هیلی حضور داشت.

متیس گفت، آن چه را که هیلی به نمایش گذاشت بخش از یک تلاش است که در صدر آن دیپلوماسی قرار دارد تا دست داشتن ایران در بحران‌های گوناگون در شرق میانه را برملا سازد.

اما، متیس تهران را به خاطر حمایتش از بشارالاسد رئیس جمهور سوریه و گروه حزب الله لبنان نکوهش کرد.

پیش ازین اظهارات، خانم هیلی مدعی شده بود که راکت‌های که در چهار نومبر از یمن به سمت میدان هوایی بین المللی در ریاض پرتاب شده بود، ساخت ایران بوده است.

نیکی هیلی
نیکی هیلی

اما، به اساس گزارش، مقام‌های سازمان ملل متحد که بقایای این راکت‌ها را آزمایش کرده‌اند گفته‌اند که نمی‌توانند نتیجه گیری کنند که این راکت‌ها مربوط به تدارک کننده ایرانی باشد.

سازمان ملل متحد تدارک اسلحه به حوثی‌های یمن را ممنوع کرده‌است.

ایران که عربستان سعودی را به عنوان دشمن و رقیب خود در شرق میانه می‌پندارد، همواره اتهامات مبنی بر تدارک و ارسال سلاح را رد کرده‌است.

XS
SM
MD
LG