لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۴

مسئولیت ۹ ترازوی تناژ بلند از وزارت فواید عامه به وزارت مالیه سپرده شده‌است


وزارت فواید عامه می‎گوید، بر بنیاد فیصله شورای عالی اقتصادی به رهبری رئیس جمهور غنی، مسئولیت ترازوهای تناژ بلند از آنان به وزارت مالیه سپرده شده‎است.

این وزارت می‎گوید، برای جلوگیری از اخذ پول به گونه غیر قانونی، سرعت بخشیدن کارها و گرد آوری عواید از یک آدرس مشخص، مسئولیت این ترازوها در نه بندر به وزارت مالیه سپرده شده‎است.

سخنگوی این وزارت روز یکشنبه «۲۶قوس۱۳۹۶» گفت، بر بنیاد این فیصله، کار ۲۲ ترازوی تناژ بلند دیگر متوقف شده‎است.

تورخم
تورخم

مهدی روحانی در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"مسئولیت نه ترازوی تناژ بلند در نُه بندر از وزارت فواید عامه به وزارت مالیه سپرده شده‎است، و حق الجریمه و حق الوزن ۲۲ ترازوی دیگر را ما نمی‎گیریم، نگهداری می‎کنیم و اما کنترول آن‎ها در دست ما نیست؛ اما در هشت زون تیم‎های سیار ما فعال استند که موترها را کنترول می‎کنند."

به گفته روحانی ۴۰ ترازوی تناژ بلند دیگر، به هدف اخذ مالیه اموال تجارتی در بنادر مهم، شاهراه‎های بزرگ و همچنان به گونه سیار، فعالیت دارند و نیز برای جلوگیری از انتقال کالاهای زیاد تجارتی، در شاهراه‎های بزرگ از این ترازوها کار گرفته می‎شود.

پیوسته گزارش‎های از موجودیت فساد در ترازوهای تناژ بلند در شاهراه‎های بزرگ پخش شده‎اند و از این رو است که عواید به گونه کامل گرد آوری نمی‎گردد و موترهای با تناژ بلند در شاهراه‎ها برای رفت و آمد اجازه داده می‎شوند که این کار، سبب خراب شدن جاده‎ها می‎گردد.

با این همه، نور گل منگل معین پیشین وزارت فواید عامه می‎گوید، با وجود تلاش‎ها، هنوز هم در ترازوهای تناژ بلند در شاهراه‎ها، دزدی صورت می‎گیرد.

وزارت فواید عامه
وزارت فواید عامه

وی می‎گوید، برای جلو گیری از ویران شدن شاهراه‎های بزرگ و فساد اداری، تمامی ترازوهای تناژ بلند باید در شاهراه‎ها دیجیتلی شوند.

او افزود:

"حدود بیشتر از سی تروازوی تناژ بلند در افغانستان فعالیت دارد، باید سیستمی برای آن ساخته شود که تمامی اموال تجارتی از کابل مانیتورنگ شوند، کدام موتر آمد؟ چه اندازه اوراق برای وی داده شده؟ چه اندازه محصول داشته؟ آنچه که به راننده داده می‎شود، باید به مرکز کنترول برده شود، با ایجاد این سیستم، کسی نمی‎تواند دزدی کند."

منگل افزود، اگر از فساد در ترازوهای تناژ بلند جلوگیری گردد، از یک سو به عواید گمرک‎ها افزود می‎شود و از سوی دیگر، از ویران شدن جاده‎ها و شاهراه‎ها جلوگیری می‎گردد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG